اركسترهای دولتی زیرذره بین مهر-۶؛ از تبلیغات موثر و گسترده بی نصیب بودیم به گزارش بی بدیل دات کام یکی از آهنگسازان، نوازندگان و کارشناسان حوزه موسیقی اعتقاد دارد مهم ترین نکته ای که میتوان درباره عملکرد ارکسترهای دولتی به آن توجه کرد، جایگاه موسیقی در مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی است. هادی آرزم از نوازندگان، آهنگسازان و کارشناسان حوزه موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارزیابی خود از عملکرد ارکسترهای دولتی در سالهای اخیر بیان کرد: به طور قطع نخستین نکته ای که می توانیم برای زیر ذره بین قرار دادن عملکرد ارکسترهای دولتی روی آن تمرکز نماییم و بعد درباره آن قضاوت های لازم را انجام دهیم قرار گرفتن در وضعیت کرونائی است که بی انصافی محض است اگر بخواهیم ارزیابی منتقدانه ای از شرایط مدیریت ارکسترها داشته باشیم اما این پدیده مهم و تاثیرگذاری که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد، نادیده بگیریم. بدین سبب آنچه در این میان می تواند مورد توجه قرار گیرد در نظر گرفتن شرایطی است که طبیعتاً بر عملکرد مجموعه های فرهنگی هنری تاثیرات منفی خودرا بجای گذاشته است.اما و اگرهای تبلیغ برای شنیدن موسیقی خوب!نوازنده اسبق ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی اضافه کرد: امروز ما در شرایطی هستیم که تبلیغ برای شنیدن موسیقی که به مفهوم مطلق کلمه اندیشه محور و مبتنی بر بالا بردن سطح تفکر و آگاهی مخاطب است، امری ضروری می باشد. شرایطی که بطور قطع و حتما مدیران ارکسترهای دولتی چه در گذشته و چه در مقطع فعلی روی آن تمرکز ویژه ای می کردند تا بتوانند بر طبق این برنامه ریزی تبلیغاتی، مردم را به سمت شنیدن موسیقی خوب هدایت کنند. بدین سبب اگر تا به امروز می توانستیم در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغ فعالیت ارکسترهای دولتی عملکرد بهتری را تجربه می کردیم طبیعتاً طیف بیشتری از مخاطبان از فعالیت چنین ارکسترهایی با خبر می شدند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که در این سال ها موضوع تبلیغات آثار موسیقایی یکی از پرچالش ترین بخش در پروسه اطلاع رسانی آثار موسیقایی بوده که قسمتی از عملکرد ارکسترها را تحت تاثیر خود قرار داده است.این نوازنده ویولن بیان کرد: ای کاش حالا که موقعیتی برای ارزیابی و سنجش عملکرد ارکسترهای دولتی توسط رسانه ها به وجود آمده فضایی به وجود آید که بتوان پیرو آن شاهد ایجاد شرایطی بود که تبلیغات این جنس از موسیقی با محوریت ارکسترهای دولتی در رسانه ملی پیش روی مخاطبان قرار گیرد. موضوعی که می توانست در این سال ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد و فضایی را فراهم سازد که مردم با عملکرد مجموعه هایی که متولی تولید موسیقی خوب و دارای اعتبار هستند بیشتر آشنا گردند. به هر حال تبلیغ برای شنیدن موسیقی جدی یکی از مهم ترین نکاتی است که همه دست اندرکاران و متولیان فرهنگی کشور باید روی آن تمرکز ویژه ای داشته باشند، شرایطی که بطور قطع با چالش هایی از بیرون مواجه می باشد اما بر این باورم برای حل این چالش می توان چارچوب هدف مند تری را برای عملکرد ارکسترها ترسیم کرد.طرح چند دغدغه برای نحوه استخدام نوازندگان در ارکسترهای دولتیآرزم که طی سالهای اخیر در ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما فعالیت دارد به کمبود نوازندگان با تجربه در ارکسترهای دولتی هم بعنوان یکی دیگر از نکات مطرح شده در زمینه عملکرد ارکسترهای این بخش اشاره نمود و اظهار داشت: طبیعتاً وقتی تعدادی از همکاران نوازنده ما به لحاظ قوانین اداری در معرض بازنشستگی قرار می گیرند، استخدام و بهره مندی از کارهای هنری شان نیز در ارکسترهای دولتی تحت تاثیر قوانین اداری اجتناب ناپذیری قرار می گیرد. در این راه وقتی به سبب همین شرایط این هنرمندان یک به یک از ارکسترها خارج می شوند، طبیعتاً مجموعه ارکسترهای دولتی با خلاء زیادی در زمینه تجربه مواجه می شود. به عبارتی از یک سو شاهد ورود نوازندگان آینده دار و مستعد حوزه موسیقی هستیم که بسیار دارای ارزش است، اما از طرف دیگر شاهد خروج هنرمندان کارکشته و با تجربه ای هستیم که خروج این چنینی آنها ممکنست از کیفیت ارکسترها بکاهد. بنا بر این بهتر است دراین زمینه هم برنامه ریزی سنجیده ای صورت گیرد که ارکسترهای دولتی بصورت توامان شاهد حضور هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان باشند. چون حضور در ارکسترها علاوه بر استعداد و دارا بودن تکنیک های در رابطه با نوازندگی دربرگیرنده نکات دیگری است که پیشکسوتان این عرصه می توانند بهترین پل ارتباطی در این عرصه باشند.این مدرس و آهنگساز که طی سالهای اخیر بعنوان مشاور و کارشناس، همکاریهای بسیاری با سازمان صدا و سیما و مجموعه های موسیقایی گوناگون در برنامه های مذهبی و فرهنگی داشته است، در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد: متاسفانه ما امروز در شرایطی هستیم که موسیقی ملی مان را درحال پیشرفت نمی بینیم. این پروسه هم دربرگیرنده نکات بسیاری است که فقط به موضوع عملکرد ارکسترهای دولتی باز نمی گردد، چونکه حداقل در این دو سال کرونا با موسیقی کاری کرد که واقعاً جای هرگونه پیشرفت و کاری را از ما گرفت و ما دیدیم که ارکسترها در تمامی بخش ها در حالت رکود قرار گرفتند. اما کار ما دقیقاً از جایی آغاز می شود که به امید خدا بتوانیم از کرونا عبور نماییم و بعد از آن ماجرا را به سمتی هدایت نماییم که ارکسترها با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت گذشته به شرایطی برسند که مدیریت منسجم و موثری را تجربه کنند که نخستین دستاورد آن بطور قطع به سمت افزایش مخاطب خواهد رفت. پس وقتی چنین شرایطی ایجاد شود و مدیریت ارکسترها در هر مجموعه دولتی بتواند در مقابل مشکلات و حاشیه های بیرون از حوزه موسیقی نیز طراحی و ایده پردازی کند، آن وقت می توانیم شاهد اتفاقات موثر تری در زمینه عملکرد ارکسترها باشیم. منبع: bibadil.com 1400/07/17 11:18:13 5.0 / 5 545 تگهای خبر: برنامه , رسانه , صدا و سیما , فرهنگی این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط چهره های ماندگار مازندران مورد تجلیل قرار گرفتند جشنواره عمار در لبنان حضور داشته باشد برگزاری یادمان بخشی عیسی قلی پور شروع اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی جشنواره تئاتر استان نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۲