جشنواره موسیقی نواحی در آینه مهر؛ آیا شعر عامل مهی در موسیقی نواحی است؟ بی بدیل دات کام: نخستین جلسه پژوهشی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بامداد جمعه 30 مهرماه با حضور تعدادی از هنرمندان و پژوهشگران در هتل پارس کرمان اجرا شد. به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، محمدعلی مراتی (دبیر جشنواره) در ابتدای این جلسه در سخنانی اظهار داشت: نشست پژوهشی امروز درباره محورهای سه گانه سنت، اصالت و آفرینش های درون قومی و برون قومی در موسیقی اقوام ایران است. وی افزود: ما در قوم موسیقی شناسی با مفهوم اصالت برخورد زیادی داریم و آفرینش درون قومی و برون قومی نیز بحثی است که در این میان مطرح می شود. از طرفی سنت یک مفهومی است که با مقبولیت عام و وفادار به خود به وجود می آید و تغییر خاصیت آنست. اصالت را نوعی متر و معیار برای لطمه ندیدن این موسیقی می دانیم. تولید فی البداهه جمعی است. اصالت را عاملی در روند ایجاد ملت ها می دانیم که پایه آنرا اقوام می سازند. مراتی درباره محور آفرینش درون قومی و برون قومی نیز توضیح داد: منظور از این محور این است که سنت ایستا نیست و همیشه پویاست و برمبنای رفتار و نیاز قوم و گاهی ارتباط میان افراد به وجود می آید. همچنان که یک قوم بصورت مستقل هویت موسیقی دارد. در هر قومی ساز شاخصی است. مثل دف که خاص طریقت قادریه بوده و بعد وارد سازبندی شده است. توصیف یک پژوهشگر از دستاوردهای یک جشنواره احمد صدری پژوهشگر و دبیر ادوار گذشته جشنواره موسیقی نواحی نیز دربخش دیگری از این جلسه پژوهشی اظهار داشت: مهم ترین دستاورد چنین جشنواره هایی گفتگوهایی است که در امتداد آن صورت می گیرد و طرح سوال می شود و این موجب می شود که راجع به امری فکر نماییم و همین فکر دیالوگ هایی میان ما ایجاد خواهدنمود که در بخش نقد به کار می آید. این پژوهشگر موسیقی نواحی اشاره کرد: در بخش اصالت دو موضوع مهم داریم. موضوع اول بحث زمان وموضوع دوم مکان است. که در جهانی که نظام آی تی بر آن مسلط است، دو بعد مکان و زمان به چالش کشیده می شود. فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی ایران) نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار داشت: در موسیقی نواحی ایران، شعر عامل چندان تأثیرگذاری نیست؛ بر عکس موسیقی کلاسیک که برمبنای شعر است. برای همین است که مردم سایر کشورها با موسیقی نواحی ارتباط می گیرند اما شکل گیری این ارتباط با موسیقی کلاسیک برایشان دشوار است. توحیدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: به زعم بنده «عرف» یک واژه بینابین میان سنت و اصالت است که خودش عامل تغییر است. عرف در حقیقت محصول عوامل درونی و بیرونی است. نوید وزیری، علیرضا میرخسروی و آریابرزن غیبی (دانشجویان اتنوموزیکولوژی دانشگاه هنر تهران) نیز در این جلسه حضور داشتند و نقطه نظرات خودرا پیرامون بحث اصلی مطرح نمودند. منبع: بی بدیل دات كام 1400/08/01 09:16:34 5.0 / 5 765 تگهای خبر: جشنواره , شعر , موسیقی , هنر این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط چهره های ماندگار مازندران مورد تجلیل قرار گرفتند شروع اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی جشنواره تئاتر استان اولین جشنواره ی ملی مطبوعاتی زاینده رود جشنواره تئاتر، فرصتی برای ترویج هنر تئاتر و نقش آن در رشد کودکان نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱