در گزارش بی بدیل دات كام مطرح شد؛ محدوده یک اثر هنری تا کجاست؟ بی بدیل دات کام: کارگردان نمایش برنده سهمی نمی برد که از روز 19 دی در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفته است، درباره این اجرا توضیحاتی ارائه داد. به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از مهر، نمایش «بَرنده سهمی نمی برد» همچون آثار تقدیر شده بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران از ۱۹ دی در سالن اصلی تئاتر مولوی به صحنه رفته و مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. «برنده سهمی نمی برد» در بُعد داستانی نیز ماجرای استاد دانشگاهی را روایت می کند که به خانه دوستانش می رود و درگیر بازی هایی با آنها می شود. کیهان پرچمی کارگردان این نمایش درباره رویکرد فرمی مدنظرش که بر امکانات و محدودیت های موجود در هنر نقاشی، سینما و تئاتر تمرکز دارد، به خبرنگار مهر اظهار داشت: در این پروژه قبل از آنکه بطورمثال قصد داشته باشیم به رویکرد بینارشته ای در تئاتر فکر نماییم، بیش تر به خود تئاتر فکر کردیم. این که چطور می توان محدودیت ها و یا امکانات تئاتر را به خودش نمایاند. اساسا هر مدیوم هنری برای بسط خودش نیاز به مدیوم هنری دیگری دارد، یعنی نیاز به تاباندن نوری به نقاط کور آن مدیوم مشخص. وی تصریح کرد: تاریخ نقاشی را در نظر بگیرید، رویکرد امپرسیونیستی چه زمانی وارد نقاشی شد؟ حدودا با گسترش عکاسی، یعنی درست در لحظه ای که دیگر کشیدن نقاشی رئالیستی بی معنا شده بود، چونکه مدیوم جدیدی خلق شده بود که واقعیت را با جزئیات و تفاوت های کم تری از خود واقعیت بازنمایی می کرد. این شاید لحظه ای مهم در تاریخ هنر باشد. پس پرسش ما این بود که چگونه می توان به خود تئاتر اندیشید؟ اینجا بود که مدیوم های دیگر خودش را در دل تئاتر ما پروراندند. یعنی همچون آینه هایی عمل می کردند که تئاتر خودش را باردیگر بازیابد. اما «بَرنده سهمی نمی بَرد» بر نقطه ای تمرکز کرده است که گویی تئاتر هم نمی تواند بستر مناسبی باشد جهت استفاده از کل ظرفیت هنرهای دیگر. پرچمی در پاسخ به این پرسش که چنین زمینه ای چطور ذهن اش را مشغول کرد، بیان کرد: پاسخ به این پرسش نیز در ادامه پرسش قبلی است. حالا که این مدیوم ها یعنی نقاشی و سینما در تئاتر احضار شده اند چه اتفاقی می افتد؟ شاید «تئاتر» نیز همان زمین بی طرفی باشد که توان برخورد این دو مدیوم را با تولید دو سطح در اجرا فراهم می آورد. تئاتر نیز به مثابه ی نوری بر این دو مدیوم می تابد و امکانات آنها را به آنها یادآور می شود یا در مورد آنها سوال می کند. کارگردان «برنده سهمی نمی برد» اظهار نمود: تمام توان گروه معطوف به این امر بود که مدیوم های هنری چگونه با نزدیک شدن به و برخورد با یکدیگر مرزهای هم دیگر را زیر سوال می برند و یا گسترش می دهند. در حقیقت محدوده یک اثر هنری مبتنی بر بازنمایی تا کجاست؟ شاید می خواستیم با برخورد مدیوم های هنری بایکدیگر پاسخ به این پرسش ها را دریابیم. عوامل نمایش «برنده سهمی نمی برد» که ساعت ۱۹: ۳۰ اجرا می شود، عبارتند از بازیگران (به ترتیب حروف الفبا): عرفان امین، سلمان صالحی، طاهره هزاوه، نویسندگان: کیهان پرچمی، حسام مقتدائی، طراح صحنه: پوریا اخوان، طراح نور: علیرضا میرانجُم، طراح لباس: نسترن طاهرپور، مپینگ و پروجکشن: مهدی بخشی، طراح لوگو تایپ و بروشور: وحید رزاقی، طراح پوستر: الی امامی، تیم تبلیغات: محمدرضا مقیمی، محمدباقر کشاورز، مشاور امور رسانه: بابک احمدی. عکس از ساینا قادری است. منبع: bibadil.com 1400/10/23 11:43:48 5.0 / 5 793 تگهای خبر: اثر , اثر هنری , برند , جشنواره این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط صدایش بزنیم هنرمند، همین و بس! قصه تیتراژهای عصبانی زخم کاری فارابی فیلسوف مسلمان با نظریات حکمرانی پدر شهید سیداحمد موسوی آسمانی شد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۳