به رهبری اركستر علی رادمان؛ آلبوم جدید ارکستر معاصر پارس منتشر گردید به گزارش بی بدیل دات کام آلبوم حکایت تندیس یکی از تازه ترین آثار انتشار یافته در فرایند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که طی روزهای گذشته به آهنگسازی و رهبری ارکستر علی رادمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از مهر، «حکایت تندیس» عنوان یکی از جدید ترین آلبوم های موسیقی به آهنگسازی و رهبری ارکستر علی رادمان است که طی روزهای اخیر مشتمل بر اجرای قطعات منتخب کنسرت «حکایت تندیس» ارکستر معاصر پارس انتشار یافته است. «حکایت تندیس» برای ارکستر، گروه کر، امواج الکترونیک و راوی، «آرگیومنت» برای ارکستر کوبه ای، گروه سازهای ایرانی و اصوات الکترونیک، «سیاه مشق» برای ارکستر و گروه کر، «مثنوی» برای سنتور، ارکستر، گروه کر و سیگنال های الکترونیکی، «نگاهی به کنسرت گذشته» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم برای شنوندگان عرضه شده اند. علی رادمان در توضیح بعضی از قطعات این آلبوم موسیقایی نوشته است: قطعه «حکایت تندیس»: بر مبنای طرحی است روایی، که بعد از نگارش متن، به رشته موسیقی درآمد، محتوای روایی این قطعه، انتزاعی و سمبلیک بوده و دارای ساختاری چند بخشی است و در واقع تداعی معانی متنی است. دراماتیک درباره انسان دورافتاده، از اصل خویش، قصه ای آهنگین، از منظری لطیف و پاک سیرت، که در دامنه کوه زندگی می کند و در قرون متمادی بافنده بوریای بی رنگی به نقش هستی است. او همواره در دل کوهساران، آوایی عاشقانه را ترنم می کند که همچون اکسیر حیات جان بخش است. او چشم انتظار رهگذرانی است که با آوای آسمانی اش هم صدا کردند و با این هم آوازی به پیکره او حیات بخشند. اما در طول گذشت قرن ها، هم آوایی انسان ها با او کمتر و کمتر شد تا در نهایت، این منظر لطیف به تندیسی مبدل شد و به افسانه ها پیوست. این قطعه در فضایی مشتمل بر تلفیق طیف های صوتی از یک فضای غیرمتمرکز نتال به سمتی مرکزیتی حرکت می کند که دریافتی چند صدایی معرفی می شود و در طول سه بخش پی در پی به نقطه آغازین باز می گردد. در این قطعه در کنار رنگ آمیزی سازهای ایرانی، از ترکیب های اصوات در سازهای ملل و ارکستر سمفونیک در کنار گروه کر استفاده شده است. «آرگیومنت»: به لحاظ رویکرد شخصی ام، تداعی کننده یک مناظره موسیقایی بین شرق و غرب است، این قطعه به لحاظ ساختار، شامل دو بخش اصلی است. قسمت اول شامل طبقات چندگانه ریتمیک بوده که با ظهور دوره های ریتمیک و کاهش تدریجی تمپو به تضادهای متریک می انجامد. چند صدایی قسمت دوم در آواز دشتی ظاهر می شوند که در واقع سیری است در فضای فرم های آزاد و گسترش فضای مدال. هارمونی در این قسمت مبتنی بر تجربه ای است که از قرار گرفتن طبقات چند گانه صوتی، در محدوده های متفاوت فرکانسی مد حاصل می شود و من از آن بعنوان خوشه های صوتی ایرانی یاد می کند. در قطعه «سیاه مشق» چه به لحاظ فرم و چه از منظر چند صدایی، نگاهی کلاسیک تر، حاکم است. ایده اصلی این موسیقی یک ترانه شیرازی است که در آواز دشتی ظهور کرده و در چهارگاه، همایون و بیات اصفهان به طرق متفاوت بسط پیدا می کند. «مثنوی» هم طرحی است مبتنی بر بافت چند صدایی، که از موسیقی کلام اعضای ارکستر، گروه کر و همینطور چند بخشی های ارکستر زهی در سه مقام موسیقایی ایران تشکیل شده است که در کنار ترکیب رنگ های صوتی سازهای ایرانی در چارچوب بافت چند صدایی، ساختار اصلی قطعه را ایجاد کرده اند. در ساختار هارمونی این قطعه، هم از فواصل مختص موسیقی ایرانی و هم از فواصل مبتنی بر اعتدال متساوی استفاده شده است. در بافت چند بخش این موسیقی تلاش شده است از ساختارهای ریتمکیک و ملودیک ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی در چارچوب بداهه نوازی استفاده گردد. وی در بخش دیگری از توضیحات این آلبوم نوشته است: پس از دو سال حضورم در شیراز در ابتدای سال ۸۹ نخستین ایده های تاسیس ارکستر معاصر پارس شکل گرفت، سنگ بنای ابتدایی ارکستر با پیگیری های متناوب ویاری بعضی از دوستان و همکاران عزیز و همینطور گروهی از هنرجویان و دانشجویان مشتاقم گذاشته شد. در ادامه با عنایت به ساختار و حجم ارکستر، به تدریج، محصول صوتی مقبول، به سبب اجرای بعضی از آثار به دست آمد و به صورت نسبی زمینه ظهور رنگ های متنوع صوتی برای ارکستر فراهم گردید. یکی از مهم ترین نگاههای قطعه های نوشته شده برای این ارکستر، معرفی تجربیاتی بود که بر پایه شکل گیری طیف های صوتی و ساختارهای چندصدایی ملهم از موسیقی ایرانی و بین المللی بدست آمد. در این راستا طی چند برنامه اجرایی و تحلیلی، این ارکستر به جامعه موسیقی ایرانی ارائه شد. یکی از دیگر از نگاههای فعالیتهای هنری این گروه تربیت و معرفی آثار آهنگسازان جوان و اجرای قطعات آنان بود که این مهم در کنسرت سال ۹۲ محقق شد. نگرش شخصی در ساخت و اجرای این آثار گواهی بر این مهم بوده است که موسیقی ما با تمام خصوصیات منحصر به فردش، علاوه بر حفظ ساختارهای کلاسیک و اصیل خود، به تجربیات و نگاههای جدیدی نیز، نیاز دارد. گنجینه موسیقی محلی و شهری ایران، سرشار از امکانات فاخر و بکر است و علاوه بر روابط ملودیک غنی که در ردیف های شهری و مجموعه موسیقی محلی به جای مانده است. امکانات گسترده دیگری هم دیده می شود که از آن جمله میتوان به امکانات ایجاد رنگ های مختلف صوتی قابلیت های وسیع ایجاد چند صدایی و امکان طراحی ستون های هارمونی با استفاده از نظم های هارمونیکی نغمات اشاره نمود. در این مجموعه تلاش شده است از امکانات گسترده موسیقی ایرانی، در جهت خلق مصالح آهنگسازی استفاده گردد و در این راستا رویکردهایی در عرصه موسیقی معاصر ایران معرفی شوند. صد البته ضبط ایده آل صوتی و تصویری این برنامه نیاز به امکانات سخت افزاری بسیار داشت و نیازمند حمایت های گسترده بود که معمولا اهالی موسیقی غیر تفننی و جدی، کمتر از آن بهره می شوند. از طرفی تلاش بر این بود که در اجرا و عرضه این مجموعه، از یاری و همراهی نوازندگان جوان و علاقه مند بومی این خطه هنرخیز، بهره برده شود. 1401/02/10 12:10:38 5.0 / 5 1135 تگهای خبر: برنامه , دستگاه , فعالیت , كنسرت این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط جزییات برگزاری کنگره بزرگ شهدای استان اصفهان تعمیر جاروبرقی تخصصی چهره های ماندگار مازندران مورد تجلیل قرار گرفتند جشنواره عمار در لبنان حضور داشته باشد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۹ بعلاوه ۴