فیلمبردار آسمان غرب در گفت و گو با بی بدیل دات كام: غیرت و اخلاق را در آسمان غرب به تصویر کشیدیم به گزارش بی بدیل دات کام، علیرضا برازنده، فیلمبردار فیلم سینمایی «آسمان غرب» معتقد است: ««آسمان غرب» جزو محدود فیلمهای سختی است که کار کرده است اما در نهایت همه تلاش کردند تا کار درجه یکی به مخاطب عرضه بدهند.» وی همینطور تاکید می کند: حدود 50 فیلم کار کرده ام و از تمام تجربیات خودم و همکارانم استفاده کردم تا بتوانم این فیلم را درست به تصویر بکشم. اگر تجربه های قبلی نبود، بطور قطع نمی شد چنین فیلم سختی را کار کرد. به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از ایسنا، فیلم سینمایی «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد از چهارشنبه، ۱ فروردین ۱۴۰۳ با شعار «برای مردمت بجنگ!» به چرخه اکران نوروزی اضافه شده است. «آسمان غرب» بعد از سال ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی- هوایی، روایتی قهرمان محور از حماسه آفرینی شهید علی اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم رزمانش را در ایام نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می کشد. این اکشن هوایی، محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران است که نامزد ۶ سیمرغ و برنده ۳ سیمرغ بلورین ازجمله جایزه بهترین فیلم از دید ملی در جشنواره فیلم فجر شده است. علیرضا برازنده، فیلمبردار این اثر که نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از جشنواره فجر ۴۲ شده است، در گفتگویی با ایسنا به ذکر نکاتی درباره ی این اثر پرداخت. برازنده ابتدا درباره ی این که چه دلایلی شما را برای حضور در یک پروژه تشویق می کند؟ توضیح میدهد: اساسا نخستین انگیزه برای حضور در یک پروژه فیلمنامه است. فیلمنامه نخستین چیزی است که ما را تشویق می کند تا یک فیلمی را شروع نماییم و درگیرش شویم. زمانی که فیلمنامه «آسمان غرب» را خواندم، نکات دراماتیکی را از آن دریافت کردم و متوجه شدم که این مساله کمتر کار شده و فضای متفاوتی دارد، خصوصاً این که فیلم، یک اکشن جنگی است که کمتر در سینمای ایران کار شده. ناگفته نماند همین که فیلم درباره ی یک قهرمان ملی بود، موجب شد که دوست داشته باشم با این پروژه همکاری کنم. البته پس از فیلمنامه دلیلهای دیگری مانند کارگردان، تهیه کننده و مجموعه عوامل وجود دارد. در نهایت همه این ها منجر گردید ما با انرژی جلو برویم، تا آخرین لحظه بایستیم و این فیلم درجه یک را کار نماییم. وی در پاسخ به این که از نظر شما بهترین کمک کارگردان به فیلمبردار چه چیزی می تواند باشد؟ اظهار می کند: بهترین کمکی که تمام کارگردانان می توانند انجام دهند، این است که توقعی را که دارند، به درستی انتقال دهند. این کار شیوه های مختلفی دارد، مانند فیلم دیدن یا حتی نقاشی کشیدن و.... این بسیار اهمیت دارد که کارگردن بتواند فیلمبردار را با فضای ذهنی اش آشنا کند تا او بتواند فضای ذهنی فیلمساز را هر چه دقیق تر به لحاظ بصری ترسیم کند. این فیلمبردار در واکنش به این دیدگاه که «آسمان غرب» صحنه های جنگی عظیمی دارد و همین طور در فیلم ما شاهد تعداد شایان توجهی از بازیگران ستاره حال حاضر ایران هستیم. به این پرسش که شما برای بیشتر نشان دادن این ابهت به چه المان هایی توجه کردید؟ پاسخ داد. وی تاکید می کند: «آسمان غرب» جزو فیلم های بیگ پروداکشنی است که در سالهای اخیر کار شده. نکته مهم فیلم این است که ما بیشتر صحنه ها را فیلمبرداری کردیم و در حقیقت از همان ابتدا هدف ما این بود که کمتر از کامپیوتر استفاده نمائیم و بیشتر فیلم میدانی و واقعی کار شود. این در حالیست که فیلمبرداری بیشتر فیلم های دیگر به سبب هزینه و خطرات و یا حتی محدودیت ها با کامپیوتر به انجام می رسد اما در «آسمان غرب» ما سختی را باتوجه به خطراتی که داشت، به جان خریدیم تا باورپذیر باشد و روی مخاطب تاثیر بگذارد. من معتقدم که ابهت و اتمسفر فیلم روی باورپذیری مخاطب تاثیر به سزایی دارد. برازنده سپس درباره ی این که آیا از تجربه های قبلی تان در این فیلم استفاده کردید؟ «سرهنگ ثریا» جزو آخرین آثار شماست، آیا تجربه حضور شما به عنوان فیلمبردار در آنجا، به پروژه «آسمان غرب» شما کمک کرد؟ توضیح می دهد: اساسا در فیلم از تجربه های قبلی استفاده می شود؛ چه «سرهنگ ثریا» و چه فیلم های قبلی. من حدود ۵۰ فیلم کار کرده ام و از تمام تجربیات خودم و همین طور همکارانم استفاده کردم تا بتوانم این فیلم را درست به تصویر بکشم. اگر تجربه های قبلی نبود، اساسا نمی شد چنین فیلم سختی را کار کرد. وی در پاسخ به این که داشتن دکوپاژ و استوری برد پیش از فیلمبرداری و دانستن فضای روایی کلی چقدر به فیلمبردار کمک می کند؟ آیا در این «آسمان غرب» این موارد رعایت شد؟ می گوید: خیر برای همه صحنه ها اما برای بیشتر صحنه های جنگی استوری برد داشتیم و تقریباً طبق همان پیش می رفتیم. به هر حال داشتن استوری برد دید بسیار خوبی به فیلمبردار می دهد، بطوریکه می توانیم ملزومات مورد نیاز فیلمبرداری را آماده نماییم تا کار دقیق تر صورت گیرد. استوری برد و دکوپاژ در صحنه های جنگ به ما کمک کرد تا چند دوربین داشته باشیم و استراتژی فیلمبرداری را مشخص نماییم. خصوصاً زمانی که با هلیکوپتر و تانک سروکار داشتیم، با محدودیت زمان هم مواجه بودیم و جهت استفاده بهتر از این وقت به چنین چراغ راهی احتیاج داشتیم تا به نحو احسن آنها نمایش دهیم. فیلمبردار «آسمان غرب» همین طور درباره ی این که کدام یک از این موارد در فیلمبرداری یک اثر برای شما در اولویت قرار دارد؟ توجه به قصه یا ثبت قاب و تصویری زیبا؟ اینطور بیان می کند: قصه و مضمون فیلم به ما می گوید که چه قابی داشته باشیم. گاها شاید یک قاب زیبا برای یک مضمون خیلی کاربرد نداشته باشد؛ قاب زیبا در مضمون فیلم معنا می گیرد. اینطور نیست که قاب زیبا برای همه فیلم ها و قصه ها به کار آید. در حقیقت فیلمنامه چراغ راه است و به ما می گوید که چگونه به فیلم نگاه نماییم. وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که دیجیتال شدن سینما، ضعف هایی را در عرصه فیلمبرداری ایجاد می کند؟ و استفاده افراطی و غیرلازم از قابلیت دوربین های دیجیتال می تواند نوعی بی دقتی و سهل انگاری در کار را سبب شود؟ اظهار می کند: از نظر من دوربین های دیجیتال ضعفی را به وجود نیاورده اند اما باید اظهار داشت که هوشمندی زیاد این دوربین ها، تخیل و تجسم را از نسل جدید گرفته و راه حل این است که هنرمند امروزی قوه تخیل خودرا نگه دارد و از این ابزار به نحو احسن استفاده کند؛ اینطور نیست که بگوییم این دوربین ها سبب بی دقتی و سهل انگاری می شوند. من فکر می کنم شخصی که در این زمینه کار می کند باید رویکرد و تجسم اولیه را داشته باشد و با همان دید وارد کار شد و همه چیز را به هوشمندی دوربین ها نسپارد. متاسفانه باید اظهار داشت که هوشمندی این دوربین ها هنرمند امروز را کمی تنبل کرده. البته افرادی که در این زمینه تربیت سینمایی داشته باشند، می توانند از عهده هر فیلمی با هر مضمونی بربیایند و از این فنآوری هم بهره گیرند. وی در بخش دیگر درباره ی این که اگر بخواهید «آسمان غرب» را در چند جمله معرفی کنید، آن را به چه صورت تعریف می کنید؟ خاطرنشان می کند: «آسمان غرب» جزو معدود فیلم های اکشنی که تمام آن در آسمان اتفاق افتاده است. ضمن این که این فیلم به دور از هر مناسباتی از نظر من شریف، انسانی و اخلاقی و مهمتر این که غیرت و اخلاق را به درستی به تصویر کشیده است. وی در واکنش به این که شاید بتوان گفت «آسمان غرب» به صورتی از سینمای جنگ کلیشه زدایی کرده است. فکر می کنید واکنش مخاطبان نسل جوان بعد از تماشای این فیلم چیست؟ اظهار می کند: ابتدا علاقه مندم بگویم که از نظر من تدوین «آسمان غرب» یکی از بهترین تدوین هایی است که در چند سال اخیر اتفاق افتاده؛ خصوصاً در صحنه های جنگ. من فکر می کنم دیدن این فیلم ضریب هوشی لازم دارد. تمام اهتمام ما حین ساخت فیلم بر این بوده که مخاطب نسل جوان جذب فیلم شود و آنرا دوست داشته باشد چونکه هم اکنون ما فیلم های زیادی داریم که به نسل جوان توجهی ندارد. من طبق دیده ها و شنیده ها متوجه شده ام که الحمدلله مخاطب جوان این فیلم را دوست داشته است و توانسته با آن ارتباط بگیرد. برازنده در سخنان پایانی می گوید: «آسمان غرب» فیلم سنگینی بود و من حدود یک سال درگیرش بودم. باید بگویم که برای ساخت این فیلم زحمت های بسیاری کشیده شده؛ خصوصاً از جانب تهیه کننده و کارگردان که مردانه پای فیلم ایستادند. «آسمان غرب» جزو محدود فیلم های سختی است که کار کرده ام اما در طول فیلمبرداری با ثبت تصاویر آنقدر از نتیجه راضی بودیم که تمام سختی ها را فراموش می کردیم. معتقدم که در این فیلم همه تلاش کردند تا کار درجه یکی بسازند. منبع: bibadil.com 1403/01/06 18:32:27 5.0 / 5 255 تگهای خبر: ابزار , اثر , بازی , برند این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط پدر شهید سیداحمد موسوی آسمانی شد جزییات برگزاری کنگره بزرگ شهدای استان اصفهان جشنواره عمار در لبنان حضور داشته باشد شروع اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی جشنواره تئاتر استان نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۲