ریچارد شكنر مطرح كرد؛ منتقد مسؤول تعریف معیارهاست به گزارش بی بدیل دات کام، نشست نقد کتاب دانشگاه سوره با بررسی کتاب مقدمه ای بر مطالعات اجرا و با حضور و سخنرانی مجازی نویسنده این اثر ریچارد شکنر برگزار گردید. به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از مهر، سومین جلسه از چهارمین دوره دوشنبه های نقد کتاب سوره با نقد کتاب «مقدمه ای بر مطالعات اجرا » نوشته ریچارد شکنر نظریه پرداز حوزه اجرا در تئاتر همراه با جلسه نقد و بررسی این کتاب با حضور و سخنرانی مجازی شکنر دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در سالن کنفرانس دانشگاه سوره برگزار گردید. ریچارد شکنر در شروع این نشست، ضمن ابراز ناراحتی از این که شرایط دنیا به صورتی است که نمی تواند به صورت حضوری در این برنامه شرکت کند، در جواب سوالی راجع به آینده پرفورمنس آرت و تئاتر در جهان، اظهار داشت: تئاتر را بعنوان یک واژه جمع می دانم و چیزی فارغ از تئاتر وجود ندارد، معتقد هستم تئاتر فقط محدود به تعریف غربی و کلاسیک آن که ریشه در یونان دارد و تابحال ادامه داشته است، نمی شود و تجربه های نیودراما ژاپن در این حوزه بعنوان یک روند پیشرو و همینطور تعزیه در ایران بخشی از این تعریف است. وی با ذکر چند مثال از تئاتر ایران، چین و ژاپن افزود: تا وقتی که ادیان وجود دارند، گونه های آیینی تئاتر هم وجود خواهد داشت. تئاتر تجربی همچنان به ایجاد تفکر و تولید فکر می پردازد و اگر بخواهیم از آینده صحبت نماییم، تغییر زیادی در این مدل شناخته شده از تئاتر غربی نخواهیم داشت و همین روند دنبال خواهد شد و تئاتر لایو و زنده بعنوان یک گونه هنری در همه فرهنگ ها ادامه می یابد. این نویسنده ضمن اشاره به این که تئاتر در گونه های مختلف خود، ادامه پیدا می کند، بیان نمود: تئاتری که بعنوان یک مانیفست تولید هنر می کند و جنبه زیبایی شناختی دارد، تئاتری که به صورت خاص برای سرگرمی ایجاد شده، تئاتری که پیام سیاسی خواهد داشت، تئاتر با خواستگاه دینی و تئاتر با روش های درمانی که از زمان ارسطو وجود داشته است همچنان ادامه می یابد. این استاد تئاتر در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تقابل نگاه شرقی، غربی و نظریات پسااستعماری در دوره پست مدرن، خاطرنشان کرد: همه زندگی و تجربه کاری من در این حوزه است. نگران این نظریات پسااستعماری نباشید چون تاریخ همواره پر از استعمار بوده است و حکومت پرسپولیس، عثمانی، مغول ها و... همه مصادیقی از این امر هستند و استعمار غربی حال حاضر آخرین نسخه از استعمار است. معتقد هستم این آخرین مدل استعمار گسترده و قدرتمند از زمان رنسانس و فتح آمریکا توسط کلومبوس شروع شده است؛ پوشش دانشجویان در این نشست و تکنولوژی های امروزی و حتی صحبت کردن من به زبان انگلیسی نشانی از این استعمار است و البته این استعمار مزایایی داشته است و استعمار شونده خود با آغوش باز این استعمار را پذیرفته است. معتقد هستم این استعمار در جایی ریشه اش را از دست می دهد و مشابه فرزندان که از جایی والدین را از دست می دهند این صنایع و تکنولوژی ها هم ریشه خویش را از دست خواهند داد اما هم اکنون این تکنولوژی ها و صنایع غربی درحال صعود و اوج گرفتن هستند. وی ضمن اشاره به این که در کتاب خود، به مبحث «چه چیزی اجرا است و چه چیزی به مثابه اجرا در نظر گرفته می شود» پرداخته است، اظهار داشت: نسبیت گرایی را نقص تلقی نمی کنم و نسبی در نظر گرفتن موارد و عدم قطعیت نه تنها ضعف نیست بلکه فضا را برای رسیدن به توافق باز می کند. از نظر من نسبیت گرایی یک نقطه قوت برای رسیدن به توافق است. این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به این که نظریه را دوست دارد، اظهار داشت: به نظریه علاقه دارم اما بسیاری از قدیمی ترها و بزرگان من را بعنوان کارگردان تئاتر می شناسند و به نظرم آینده تئاتر توسط همین شنوندگان تعیین می شود و تلفیقی از اجرا و عمل می تواند برای آینده تئاتر راهگشا باشد. وی ضمن اشاره به این که ای کاش ۵۰۰ مایل فاصله برای گفتگو وجود نداشت چون برخی مباحث قابلیت عرضه در وبینار را ندارند، اظهار داشت: در ویرایش جدیدی که از کتاب خواهم داشت به دیالکتیکی از (being seen) و (showing) خواهم پرداخت؛ در تئاتر غربی گاها (showing) جایگاه بالاتری از (being seen) دارد بعنوان مثال «دارشان» خدای هندی در یک زمان توامان هم دیده می شود و هم نشان داده می شود پس دیده شدن و نشان دادن تعامل و گاها هم پوشانی دارند. شکنر در انتها ضمن اشاره به اینکه، هیچ معیاری متعادل نیست و برای همه زمان ها صادق نخواهد بود، متذکر کرد: از نظر من، منتقد، مسؤول تعریف معیارها است و باید معیارها و فکت ها را در نقد اثر به کار بگیریم. به نظر من، منتقد، آزاد در تعاریف و معیارها است و هیچ معیاری ابدی نیست؛ بسیاری از رویکردها در تاریخ هم با مردود شدن مواجه گشتند بعنوان مثال افراد در ابتدا متوجه جنبش های آوانگارد نبودند چون که معیارهای صحیح برای آنها تعریف نشده بود. در انتها باید بگویم بحران در نقد همواره وجود داشته و هنوز هم وجود دارد. در این جلسه که توسط دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره برگزار شد، علاوه بر مهدی چاوش ور یکی از مترجمان کتاب، فارس باقری استادیار دانشگاه تربیت مدرس، بهزاد آقاجمالی استادیار دانشگاه تهران، علی حاجی ملاعلی استادیار دانشگاه سوره و رامتین شهبازی استادیار دانشگاه سوره سخنرانی کردند. منبع: bibadil.com 1403/02/25 12:25:09 5.0 / 5 302 تگهای خبر: اثر , بازی , برنامه , زیبایی این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط در این نمایش کمدی حرف های جدی گفته می شود! مردم نباید به بازی های کرک شده عادت کنند! تولید انبوه مارک لباس و جیبیتز صدایش بزنیم هنرمند، همین و بس! نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۲