نگاهی به اهداف مأمون از مهاجرت الزامی امام رضا(ع) بی بدیل دات کام: اصفهان تبعید و کوچ اجباری، یکی از انواع محدودیت هایی است که حاکمان بسیاری در طول تاریخ برای مخالفان سیاسی خود، اعمال و البته آنرا با عناوینی مانند انتخاب مخالفان برای مسئولیت های جدید، توجیه و درحقیقت تطهیر کرده اند؛ درست مانند آن چه مأمون عباسی برای امام رضا(ع) رقم زد. تاریخ کوچاندن مخالفان یا رقبای قدرتمند سیاسی، یک رویه مرسوم بوده، و در پی آن پس از پایان حکومت های مختلف، خیلی از افراد، اقوام و قبیله ها از محل سکونت ابتدایی شان تبعید یا جابه جا شده اند که در ایران نیز نمود داشته است. تعدادی از کرمانج ها از کردستان به خراسان و برخی دیگر به مازندران کوچانده شدند، سیستانی ها در استان گلستان سکنا گزیدند، پاره ای از اعراب در حاشیه دماوند زندگی می کند، حتی قاجار از پیرامون ارمنستان به سمت استرآباد یا گرگان امروزی کوچ کردند. آغا محمد خان قاجار نیز توسط کریم خان زند اسیر و به شیراز منتقل شد. این مهاجرت ها به دو دلیل اتفاق می افتاد؛ اول این که حاکمان وقت بیم آنرا داشتند که مخالفان یا رقبای امروز و حامیان روز گذشته، با توسل به بنیهی قومی و قبیله ای خود مقابل آنها شورش کنند، و دومین علت این است که چون قدرت نظامی رقبای امروز و همراهان روز گذشته (پیش از به قدرت رسیدن حاکم) برای تثبیت مرزهای کشور مفید بود، آنان را به سمت مرزها گسیل می دادند. یکی از ضرب المثل های سیاسی رایج این است که «دوستت را نزدیکت نگه دار و دشمنت را نزدیک تر». در مفهوم این مَثَل باید گفت یکی از راه حل ها برای دفع خطرات احتمالی که توسط حکومت ها اتخاذ می شود، این است که از مخالفان یا رقبای امروز و حامیان روز گذشته را در راستای تثبیت پایه های حکومت، نزد خود به کار بگیرند. برای مثال تلاش می کردند که با دور کردن فردی یا طایفه ای از سرزمین و پیروانش از قدرت قبیله ای آنان بکاهند و یا حتی آنان را به دشمنان برون مرزی مشغول کنند. اینگونه از قدرت مخالفان کاسته و خطرات احتمالی آنها دفع می شد. با این مقدمه، علت مهاجرت الزامی امام علی ابن موسی الرضا(ع) را بهتر متوجه می شویم. برای درک بهتر چرایی این مهاجرت اجباری، لازم است تاریخ را ورق بزنیم و شرایط سیاسی و اجتماعی آن روزگار را از نظر بگذرانیم. مأمون، خلیفه جوان عباسی، به دلیل این که از مادری عجم زاده شده بود، نزد خاندانش مشروعیت لازم را برای نشستن به کرسی خلافت نداشت. او با برادرکشی، که رسمی منفور در اسلام اما معمول در جهانِ سنت است، بر تخت خلافت نشست و خاندان او به قدرت زور و ضرب شمشیر پادشاهی او را پذیرفتند. در آن دوران نابه سامان، شورش های علویان رواج یافته بود و هرگونه مخالفت با نظام حاکم، توسط مسلمانان مورد استقبال قرار می گرفت. تعدادی از این مخالفت های جدی، توسط علویان صورت می گرفت و برادران امام رضا(ع) در یمن و خوزستان، حکومت های مستقل تشکیل داده بودند. کمتر کسی از ساکنان بلاد اسلامی باور می کرد که هارون الرشید، امام کاظم(ع) را به شهادت نرسانده باشد و به همین دلیلهای بود که امام رضا(ع) امامت خودرا علناً مطرح می کردند و مردم مجال یافته بودند که گرد ایشان جمع شوند و خطر برای موجودیت عباسیان جدی شده بود. درحالی بود که امام صادق(ع) به جهت خفقان دوران عباسی، ۵ نفر را به عنوان جانشین خود معرفی نمود تا وصی برگزیده را از گزند دشمنان در امان باشد، امام کاظم(ع) علنا وصی خودرا معرفی کرده و امام رضا(ع) نیز بدون لکنت امامت خودرا مطرح می کردند. هر حکومتی دوران ظهور، اوج و سقوطی دارد و بعد از هارون الرشید (مقتدرترین خلیفهی عباسی) و شهادت امام کاظم(ع)، حکومت عباسیان در سراشیبی سقوط قرار گرفت. مأمون عباسی با نزدیک کردن امام رضا(ع) به خود، چند هدف را دنبال کرد. یکی از این اهداف او این بود که در حالی که خاندان خودش حامی او نیستند، با ادعای عمل وعدهی اجداد خود و سپردن حکومت به دست خاندان پیامبر(ص) نزد علویان شورشی و پیروان آنان مشروعیتی دست و پا کرده و از طرفی شورش های علویان در سراسر بلاد اسلامی را کنترل کند. هدف دیگر او این بود که با رجعت به شعار اولیهٔ عباسیان، باز هم پایگاه مردمی عباسیان را احیا کرده و سلسلهٔ موروثی خودرا از سراشیبی سقوط نجات دهد. هدف بعدی او طبق قاعدهی «دوستت را نزدیکت نگه دار و دشمنت را نزدیکتر» این است که مخالف ترازش را زیر نظر داشته باشد و چهارمین هدف این است که امام رضا(ع) را از مرکز طرفداران و پیروانش دور کرده تا از برنامه ریزی جهت هر گونه قیام و جنبش علوی توسط امام رضا(ع) جلوگیری کرده باشد. مأمون، در این خصوص از هیچ تلاش ظاهری دریغ نکرد و حتی پرچم سیاه عباسیان را با پرچم سبز علویان تعویض و شایعه گرایشش به تشیع را پراکنده کرد. با این حال حمایت موقت و ضعیف علویان برای خلافت خلیفهی جوان عباسی کافی نبود و او کسب حمایت خاندانش را ترجیح می داد. بنابراین به هر اقدامی دست زد و در همین راستا امام رضا(ع) را مسموم کرده و به شهادت رساند. او حتی به وزیر سیاست مدار خود هم رحم نکرد و او را برای خوش آمد خاندانش و هموار کردن راه آشتی با بغداد به قتل رساند. البته نباید از نظر دور داشت که مهاجرت الزامی امام رضا(ع) و ولایتعهدی اسمی و ظاهری ایشان، عباسیان را وادار می کرد که شدت خشونت و تنگا را بر امام کمتر کنند و بنابراین حضور امام در ایران، سرچشمهی خیر و برکات فراوان و سنگ بنای مکتب علمی نیشابور شد. منبع: بی بدیل دات كام 1403/02/28 12:32:27 5.0 / 5 312 تگهای خبر: برنامه این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط مرتضی آتش زمزم سال جاری هم به فجر می آید؟ مردم نباید به بازی های کرک شده عادت کنند! صدایش بزنیم هنرمند، همین و بس! قصه تیتراژهای عصبانی زخم کاری نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۵