در نشست موزه، سینما، آموزش مطرح شد؛ سینما عصاره یک تمدن بی بدیل دات کام: نشست تخصصی موزه، سینما، آموزش با حضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، منوچهر شاهسواری مدیر فرهنگی و تهیه کننده سینما، محیط طباطبایی رییس شورای بین المللی موزه ها اجرا شد. به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از روابط عمومی موزه سینما، نشست تخصصی «موزه، سینما، آموزش» با حضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، منوچهر شاهسواری مدیر فرهنگی و تهیه کننده سینما، محیط طباطبایی رییس شورای بین المللی موزه ها در سالن فردوس این مجموعه فرهنگی تاریخی اجرا شد. در ابتدای این جلسه، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینمای ایران اظهار داشت: در این جلسه مقرر است مبحث آموزش و ارتباط آن با موزه ها مورد بحث قرار گیرد. بنظر می رسد انسان معاصر از حیث موضوعات، دغدغه ها و آموزش، انسان بسیار متفاوتی است. در طول تاریخ بشر هیچ وقت مانند امروز شرایطی وجود نداشته است که اطلاعات بصورت ارزان و وسیع در اختیار بشر قرار بگیرد. به شکلی که اگر یک فرد بخواهد مجموعه موارد پیرامونی خودرا یاد بگیرد، فرصت آنرا پیدا نمی کند بدین سبب آن چه را که همسو با نیاز است انتخاب می کند. نسل جدید امروز زیر بار یادگیری هر مساله ای نمی رود و حتما باید احساس نیاز کند و نسبت به یک موضوع تعلق خاطر داشته باشد. در این شرایط، انسان مدرن آموزش و یادگیری متفاوتی دارد و موزه ها یک حلقه پررنگ از جریان آموزش برای انسان مدرن محسوب می شود. وی افزود: برای تولید انگیزه، جذابیت و استعدادیابی باید در فضای موزه ها، بخشی درنظر گرفته شود. در این فضا نوع جدیدی از آموزش تعاملی می تواند مورد توجه قرار بگیرد. بدین سبب به سرعت باید به سمت نقش پذیرکردن موزه ها در بخش آموزش های جدید حرکت نماییم. مخاطب اصلی و مرکزی موزه ها کودکان و نوجوانان هستند که گاهی این طیف سنی کم تر دیده می شوند و این مساله باید تقویت شود. اسماعیلی با اعلان اینکه مثلث سینما، آموزش و موزه باید مورد تاکید جدی قرار بگیرد، عنوان کرد: تفاوت سینما با هنرهای دیگر امری معنادار است. سینما عصاره یک تمدن در زمانه ما بشمار می رود و مجموعه ای از خردورزی و دانش باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا تصویر تشکیل گردد. موسیقی، نقاشی، حجم سازی قسمتی از دنیای بی کران سینما را می سازند. زمانی که کشوری دارای سینما نباشد، قادر به تولید روایت بصری از خود نیست. سینما دارای مسیر و مقصدی بسیار زیبا است. باید در موزه ها درباره ی چیستی سینما با مخاطبان کودک و نوجوان صحبت شود. بشر امروزی حوصله تماشای موارد جانبی را ندارد و بدنبال آموزش دیدن از مسیر نوین است. مدیرعامل موزه سینما بیان کرد: یک موزه هوشمند معاصر در عرصه سینما بیدارسازی، ایجاد انگیزه و علاقه و در نهایت حرکت به سمت مهارت را در نوجوانان به وجود می آورد. متاسفانه موزه هنوز در سبد مصرفی خانواده ها جایی ندارد و گویی به بلوغ نرسیده است. باید آموزش وپرورش به موزه ها متصل شود و این مورد، به عنوان یک عامل فرهنگی در برنامه درسی دانش آموزان قرار بگیرد. موزه ها باید بتوانند خودرا معرفی کنند و هر فرد در بازدید از یک موزه، سایر موزه ها معرفی و متصل شود. اسماعیلی افزود: بحث مربوط به سینما بسیار گسترده است برای اینکه دارای تفاوت معناداری با سایر هنرها است. سینما عصاره یک تمدن در زمانه ما محسوب می شود. در سینما بیش از ۳۰ صنف مشغول بکار هستند و برای بهره گیری از این هنر، مجموعه ای از خردورزی و دانش باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. سینما همین طور دارای بخشی مربوط به حوزه اندیشه است. سینما پدیده ای بسیار اعجاب انگیز است و اگر کشوری سینما نداشته باشد، همچون یک انسان خواهد بود که قادر به صحبت کردن و قدرت بیان نیست. چنین جامعه ای نمی تواند روایت بصری موثری را از خود برجای بگذارد و دیگر کشورها این مساله را به انجام می رسانند و به همین دلیل، بخش های خیلی از این روایات ناگفته باقی می مانند. سینما پدیده ای است که از تمدن تصویر برداشته است در ادامه این برنامه منوچهر شاهسواری، تهیه کننده و مدیر فرهنگی سینما، اظهار داشت: اگر کمی زاویه دید خودرا تغییر دهیم به مفهوم متفاوتی از آن چه که در ذهن داریم می رسیم. باید میان آموزش، موزه و سینما یک انطباق معنایی و تمدنی پیدا نماییم. در هر کجای جهان و در طول تاریخ نقاط حساس مربوط به مواردی است که یک مدرسه و یا مرکز آموزشی وجود دارد. چنین مکان هایی تنها امکانی برای آموزش نیستند بلکه قسمتی از تمدن گذشته و آینده در آنجا وجود دارد. وی با اعلان اینکه عده ای سینما را یک ابزار می دانند، بیان کرد: سینما تنها در شرایطی در یک کشور رشد می کند که تمدنی وجود داشته باشد. اگر کشوری از سینما بهره ببرد در متن جهان قرار خواهد داشت و بدون آن در حاشیه خواهد بود. در موزه به تماشا و مشاهده گری دست می زنیم و برمبنای آن، درکی از موقعیت زمانی و مکانی آن چه شاهد آن هستیم به ما منتقل می شود و هر فردی دریافت خاص خودرا دراین زمینه دارا است. وی اضافه کرد: باستان شناسان زمانی که سایتی را پیدا می کنند، لایه برداری کرده و برمبنای آن تشخیص می دهند که چه اتفاقی رخ داده است و داستان های موجود را روایت می کنند. در هزار سال آینده باستان شناسانی که بدنبال زیست مردمان دوره های قبل هستند، منابع آنها تصاویر، اصوات، فیلم و عکس ها و مستندات باقی مانده خواهد بود. سینما پدیده ای است که از تمدن تصویر برداشته و نقش آن در حفظ و نگهداری آثار تمدنی و آموزش در تقاطع علاقه و نیاز بسیار قابل توجه است. «موزه»، «سینما» و «آموزش» تقاطعی در ارکان جدی حوزه های تمدنی است. حوزه های توسعه بدون درک گذشته، آموزش و سینما شکل نمی گیرد برای اینکه توسعه تنها به منابع زیرزمینی، مالی و انسانی وابسته نیست و به شایستگی نظام تدبیر نیازمند است و این مساله مورد، تاکید باستان شناسان قرار دارد. شاهسواری با اعلان اینکه امروزه در دوران تمدن بنیان تصویر به سر می بریم، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که نسبت سینما با باورمندی مخاطب است و این مساله در تناسب با فرم و محتوای یک اثر شکل می گیرد. آثار ایدئولوژیک گاهی از نظر فرم درخشان هستند اما به لحاظ نشانه شناسی دیگر کارکرد چندانی ندارند برای اینکه با سینمای ایدئولوژیک نمی توان در جهان فعلی صحبت کرد. سینما ناشی از تمدن بوده و خود تمدن ساز است. سینما می تواند به گذشته تجسم بخشیده و آنرا تصویر کند. وی با اشاره به این که موزه ها مسئول گذشته هستند اما برای ساخت آینده به وجود آمده اند، مطرح کرد: سینما قابلیت تجسم بخشی به آینده را دارد و خیلی از فیلم های علمی و تخیلی گذشته، امروزه شکلی از واقعیت را به خود گرفته اند و این قدرت تجسم بخشی نیازمند فضایی برای تنفس است. باستان شناسان آینده متخصصان فهم تصویر هستند به همین دلیل، سینما دارای اهمیت بسیار زیادی است. موزه گذشته را به آینده پیوند می زند در ادامه احمد محیط طباطبایی رییس شورای بین المللی موزه ها نیز اظهار داشت: با وجود این که شاهد یک انفعال در عرصه های در رابطه با میراث فرهنگی در جراید و روزنامه ها هستیم اما با اینحال در عرصه مستندسازی و رسانه های خبری رشد زیادی از افرادی که برمبنای علاقه و اشتیاق چراغ های میراث فرهنگی را روشن نگه داشته اند انجام شده که جا دارد از آنها تشکر کنم برای اینکه با نگاهی مطالبه گر به این مسیر ادامه دادند و این مساله شایسته تقدیر است. وی عنوان کرد: هر فعالیتی که انجام می دهیم برای نسل آینده بوده و بنا بر این مخاطب اصلی موزه ها کودکان هستند. محوری که امسال شورای بین المللی موزه ها تعیین کرد، به مفهوم رهاسازی دانش است. هر موزه دانشی را درون خود دارد که باید آنرا در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. موزه سینما در این مورد سال پرباری را پشت سر گذاشت و از یک طرف تاریخ سینمای ایران را با سابقه بیش از یک قرن به معرض نمایش گذاشته است و از طرفی دیگر نگاه ایرانی نسبت به این هنر را تعریف می کند. موزه سینما می تواند در عرصه رهاسازی دانش الگویی برای سایر موزه ها به شمار بیاید. این فعال حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: یکی از با اهمیت ترین شاخصه های توسعه یافتگی، موزه ها هستند. تا آن زمان که موزه ها در برنامه درسی حضور ندارند، تنها به عنوان بخشی برای گذراندن اوقات فراغت تعریف می شود. ما بوسیله موزه گذشته را با آینده پیوند می زنیم و دراین زمینه، سینما کارکردی وسیع دارد. موزه ها به یاد ما می آورند که چگونه به نقطه فعلی رسیده ایم. یکی از خاصیت های موزه ها این است که دست به قضاوت نمی زند و تنها اطلاعاتی را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد تا او خود به استنباط از یک موضوع نائل شود. موزه همچون آینه، منعکس کننده گذشته است و فرآیندی است که موضوعات را در اختیار مخاطب می گذارد. با اهمیت ترین مساله فعلی در یونسکو تغییرات اقلیمی است و سینما در ۲۰ سال قبل دراین زمینه قدمهای مهمی برداشته است. سینما می تواند آموزش های لازم دراین زمینه را به صورتی موثر در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. در پایان این جلسه از فعالان رسانه ای در رابطه با حوزه میراث فرهنگی و موزه تقدیر گردید. 1403/03/13 14:32:37 5.0 / 5 296 تگهای خبر: آموزش , ابزار , اثر , برنامه این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط پدر شهید سیداحمد موسوی آسمانی شد جزییات برگزاری کنگره بزرگ شهدای استان اصفهان پزشکیان: بخوانیم تا همدل شویم چهره های ماندگار مازندران مورد تجلیل قرار گرفتند نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۳