بی بدیل  - Bibadil
29 شهریور 1403   19 سپتامبر 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
توضیحاتی درباره ضرورت تشكیل كارگروه مبارزه با گنج یابی

رهاشدگی جویندگان گنج ممنوع شود

رهاشدگی جویندگان گنج ممنوع شود به گزارش بی بدیل دات کام، رییس هیأت مدیره انجمن علمی دیرینه شناسی ایران اظهار داشت: گسترش کارهای «گنج یابی» در فضای مجازی و نبود نظارت بر آن به یک معضل بزرگ و لطمه زا تبدیل گشته است و سرکردگان این جریان با تعداد بالای دنبال کننده های صفحه های مجازی، فعل «گنج یابی» و «جویندگی» آنرا بدون منع قانونی نشر می دهند. کار به جایی رسیده است که حتی کتابی با عنوان «گنج یابی» با مجوز انتشار یافته است! این رهاشدگی ممنوع و با آن باید برخورد قاطع شود.


بدنبال تشکیل کارگروه مبارزه با گنج یابی، محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار، رییس هیأت مدیره انجمن علمی دیرینه شناسی ایران در گفت و گو با ایسنا در توضیح جزییات و ضرورت تشکیل این کارگروه، اظهار داشت: بر طبق تفاهم نامه ای که درحال عقد آن با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجمن حقوق شناسی و دیگر دستگاه های مرتبط هستیم، «کارگروه مبارزه با گنج یابی» تشکیل و احتمالاً دبیرخانه آن در یکی از نهادهای مدنی آن تشکیل خواهد شد.
او اضافه کرد: مبارزه با گنج یابی موضوع ساده ای نیست و مسأله آن بارها و بارها طرح شده و این مساله یک شبه متولد نشده است، اما امیدواریم این دفعه با پیگیری مشترک نهادهای مرتبط اقدام اساسی و عملی صورت گیرد. تا کنون چندین جلسه به پیشنهاد پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شده و موضوع تشکیل کارگروه مبارزه با گنج یابی شکل رسمی­ تری پیدا کرده است و الان در مراحل نهایی کردن آن هستیم.
رییس هیأت مدیره انجمن علمی دیرینه شناسی ایران درباره ی ضرورت ایجاد کارگروه مبارزه با گنج یابی اظهار داشت: متاسفانه طبق مطالعه علمی انجام شده توسط متخصصان فن­ آوری اطلاعات و گزارش­ های وزارت میراث فرهنگی و یگان­ های انتظامی کشور تخریب آثار تاریخی کشور رشد فزاینده­ ای داشته است و این مساله موجب نگرانی تمام دوستداران میراث فرهنگی کشور شده است.
اسمعیلی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که یکی از بزرگترین متضرران گنج یابی، خود مردم هستند. سؤاستفاده هایی از سادگی و ناآگاهی مردم شده به ویژه بوسیله سایت­ های بدون مجوز با عناوین گنج و دفینه و دیگر واژگان و ارائه اطلاعات، عکس ها و فیلم های کاذب و گاه تخیلی با وام گرفتن از تصاویر جعلی، که موجب هجوم بی­ رویه به تپه­ ها و حتی بناهای تاریخی و غارت آنها شده است. حتی کار به جایی رسیده است که طبق اطلاعات ما کتابی با عنوان «گنج یابی» با مجوز انتشار یافته است! جعل اشیاء باستانی، سکه و دیگر آثار و فروش آن با شگردهای فریبکارانه به مردم و یا تشویق آنها به قاچاق این اشیاء، ضمن این که موجب مالباختگی خیلی از مردم شده است، در خیلی از موارد خطرات جانی و حتی قتل در کوه و دشت را برای آنها به همراه داشته است که نمونه آن بسادگی بوسیله جراید قابل پی­گیری است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: متاسفانه در این ماجرا، کسی که مال باخته است حتی نمی تواند در دادگاه اعلام شکایت کند، چون خود این کار یک اقدام غیرقانونی بوده است و با همین ترفند ساده، راه برای ادامه جرم و به عبارتی تجارت نامشروع و مخرب این باندهای قاچاق همچنان باز می ماند. از طرفی وضعیت اقتصادی مردم به شکلی است که در کمال ناآگاهی، فریب فیلم های تخیلی و دروغین را خورده و در سراب دستیابی به ثروتی هنگفت و یک شبه، گرفتار خسران و ضرر جبران­ ناپذیر می­ شوند.
رییس هیأت مدیره انجمن علمی دیرینه شناسی ایران اضافه کرد: اگر قبل از توسعه فضای مجازی این تخریب با شتاب کندی در سایت­ های باستانی جریان داشت، امروزه این نوع کارها در فضای مجازی در نبود نظارت، طبق آمارهای موجود گسترش یافته و حتی آموزش گنج­ یابی به یک معضل بزرگ و آسیب­ زا تبدیل گشته است و سرکردگان این جریان با تعداد بالای دنبال کننده های صفحه های مجازی، فعل «گنج یابی» و «جویندگی» آنرا بدون منع قانونی نشر داده و حتی در همین فضا دلسوزان و مقامات کشور را به باد تمسخر و حتی تهدید گرفته­ اند که بسیار مایه تأسف است. تعداد دنبال کنندگان در صفحه مجازی یکی از همین جویندگان گنج بالاتر از یک میلیون نفر و بازدید از تولیدات جعلی آنها گاهی از چندمیلیون نفر هم عبور می­ کند! آنها حتی پا را فراتر گذاشته و بصورت عملی و گروهی وارد فضاهای واقعی و محوطه­ های باستانی شده اند! برخی از آنها حتی در فضای مجازی نشانی مکان­ های مذهبی و امامزاده­ ها را نشر داده و با ذکر وجود گنج های کاذب در آنها، حتی دنبال کنندگان خودرا برای انجام کارهای قهری تشویق می کنند و این اتفاق برای کشور ایران با این پیشینه تمدنی ایرانی اسلامی فاجعه است. به نظر ما این رهاشدگی مجازی باید ممنوع شود ودرصورت تخلف با آن برخورد قاطع شود.
اسمعیلی در آخر اظهار داشت: مقابله با چنین فضایی شوخی نیست. باید دقت کنیم میراث فرهنگی اگر تخریب شود دیگر برگشت پذیر نیست. بدین سبب نیاز است آگاهی بخشی و اصلاح قوانین با مشارکت مردم، دانشگاهیان، رسانه ها، قوه مقننه، مجریه و قضاییه به ویژه یگان­ های قضایی، امنیتی و پلیس فتا و البته دوستداران میراث فرهنگی کشور صورت گیرد و با این مساله به صورت علمی، قانونی و قضایی برخورد کرد. باید توجه داشت میراثی که پشتوانه مردمی و در پناه قانون نباشد محکوم به نابودیست!



1403/05/28
09:58:00
5.0 / 5
216
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , رسانه , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،