بی بدیل  - Bibadil
29 شهریور 1403   19 سپتامبر 2024
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
در راستای بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد صورت گرفت

بازدید ارزیاب یونسکو از غارهای قبل از تاریخ دره خرم آباد

بازدید ارزیاب یونسکو از غارهای قبل از تاریخ دره خرم آباد به گزارش بی بدیل دات کام، لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: در دومین روز از حضور ارزیاب یونسکو در خرم آباد و در جهت بررسی پرونده ثبت جهانی این دره تاریخی، از برخی غارهای قبل از تاریخ بازدید شد.


عطا حسن پور در گفتگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به بازدید ارزیاب یونسکو از غارهای گیلوران، یافته، کنجی و پناهگاه صخره ای گرارجنه اظهار نمود: در این بازدیدهای جداگانه ارزیاب یونسکو ضمن حضور در محل این غارها، از نزدیک به بررسی آنها پرداخت.
او اضافه کرد: ارزیاب یونسکو در بازدید از غار گیلوران، از محل ترانشه باستان شناسی، تابلوهای راهنما، یافته های کاوش شده و جدول گاه نگاری این اثر تاریخی بازدید کرد.
وی افزود: همینطور ارزیاب یونسکو از پل شکسته، پل های مینیاتوری و رودخانه همجوار با این پل تاریخی بازدید کرده که با عنایت به نظافت محیطی این اثر تاریخی از عوامل شهرداری خرم آباد و پاکبانان حاضر در این محل تشکر کرد.
او افزود: همینطور در دومین روز حضور ارزیاب یونسکو در خرم آباد، مجتمع کشت و صنعت فجر صفا لرستان مورد بازدید قرار گرفت.
این مسئول خاطرنشان کرد: مجتمع کشت و صنعت فجر صفا بعنوان یکی از بزرگترین مجتمع های گردشگری کشور به علت همجواری با غارهای تاریخی یافته و گیلوران از اهمیت بالایی در حوزه گردشگری برخوردار می باشد.
بر اساس این گزارش، ارزیاب یونسکو در اولین روز حضور خود در دره خرم آباد هم از غارهای تاریخی کلدر و قمری بازدید کرده بود.
پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد، بعنوان تنها پرونده ارسالی کشورمان به یونسکو، طی روزهای اخیر مورد بررسی ارزیاب این سازمان بین المللی فرهنگی قرار می گیرد.
غارهای کلدر، قمری، گیلوران، یافته، کنجی و دو پناهگاه صخره ای گر ارجنه و پاسنگر در دره تاریخی خرم آباد قرار دارند و "قلعه فلک الافلاک" و "دره خرم آباد" بعنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) انتخاب شده اند.




منبع:

1403/06/20
11:09:54
5.0 / 5
74
تگهای خبر: آموزش , اثر , فجر , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،