خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار-۱۳۹؛ قصه تیتراژهای عصبانی زخم کاری بی بدیل دات کام: موسیقی متن و تیتراژهای سریال زخم کاری همچون ملودی هایی است که بواسطه حضور یک آهنگساز تراز اول به نام حبیب خزایی فر و همین طور حضور چند خواننده پرطرفدار توانسته مورد توجه زیادی قرار گیرد. خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و چینش ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف الزامی ایجاد می شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می کند. آنچه بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره سازترین موسیقی های مربوط به برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای خیلی از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع باردیگر به آنها برای ما در هر شرایطی می تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره بازی بعد از شروع و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره بازی هفتگی در ایام جمعه هر هفته، روح و ذهن مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال هایی که حال مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم. «خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بصورت هفتگی می توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آنرا دنبال کنید. در صد و سی و نهمین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی متن و تیتراژهای سریال «زخم کاری» به آهنگسازی حبیب خزایی فر و هنرنمایی چند خواننده مطرح موسیقی کشورمان رفتیم که ملودی هایش پس از نزدیک به چهار سال که از پخش نخستین فصل این مجموعه شبکه نمایش خانگی می گذرد همچنان جزو محبوب ترین و پرطرفدارترین موسیقی تیتراژهای با کلام و بی کلامی است که تا حالا پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. مسیری که حالا تعدادی از موسیقی هایی این مجموعه را تبدیل به یکی از «تِرند ترین» موسیقی های موجود در شبکه مجازی کرده که می تواند از جهات مختلف بررسی شود. سریال «زخم کاری» یکی از مهم ترین مجموعه های در عرصه نمایش خانگی در ژانر درام جنایی است که تصویربرداری فصل نخست آن از اسفند ماه سال ۱۳۹۹ به کارگردانی محمد حسین مهدویان شروع شد و به علت ساختار متفاوت و قصه پردازی ویژه ای که با اقتباس از رمان «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی زاد و تراژدی های جاودانه «مکبث» در فصل اول، «هملت» در فصل دوم و «ریچارد سوم» و «شاه لیر» در فصل سوم به کار برد توانست با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شود. مسیری که در فصل اول بسیار کوبنده، موثر و جذاب به تصویر کشیده شد و در فصل دوم توانست با وجود انتقاداتی که وجود داشت به قوام برسد. اما در فصل سوم گرفتار فراز و نشیب هایی شد و ماجرا را به سمتی هدایت کرد که واکنش های منفی از جانب منتقدان و مخاطبان به همراه داشت. باید دید در فصل چهارم این سریال که هنوز پخش آن شروع نشده است، چه فرجام و سرانجامی خواهد داشت. در توضیح داستان این سریال تلویزیونی که در فصل سوم آن به شدت در عرصه داستان گویی و شخصیت پردازی با چالش هایی روبه رو بود، باید این چنین توضیح داد که مالک مرد جوانی از طبقه پایین است که بواسطه همکاری با خان عمو، رشد کرده و ثروتی به هم زده است؛ اما آن چه پدرش در گذشته بوده، همین طور دوران بی نصیب بودنش از ثروت، مانند آینه عبرت مدام پیش چشمش است. خان عمو همه را برای ولیمه گرفتن از مالک، به ویلای او دعوت می کند. شبی که در ویلای مالک سپری می شود، شروع مکافات برای ریزآبادی ها و شروع انتقامی بی رحمانه برای مالک و سمیرا می شود. مسیر سیاهی که مالک قبل از این نخستین قدم را به سمتش برداشته بود، ادامه پیدا می کند. سمیرا نقشه قتل خان عمو را می کشد و برای انجام دادنش، مالک را جلو می اندازد. درست زمانی که همه خوابیده اند، مالک به اتاق خواب خان عمو می رود. سمیرا و خان عمو از شروع شب مدام درحال معاشرت بوده اند و مالک از تماشای این ماجرا چندین بار به ستوه آمده بود. سمیرا درنهایت شب را هم در اتاق خان عمو می ماند تا شرایط برای به قتل رساندن او توسط مالک مهیا شود. مالک بوسیله یک حوله خان عمو را در وان خفه می کند و روز بعد پزشکی قانونی مرگش را طبیعی اعلام می کند. مراسم خاکسپاری خان عمو برگزار می گردد. ناصر تلاش می کند مشخص نماید که بعد از مرگ پدرش همچنان ابهتی دارد؛ اما پیش از تمامی مالک برایش معلوم می کند که تغییر بزرگی در راه می باشد. منصوره، دختر حاج عمو به ایران بازمی گردد و در نخستین نگاه با مالک خاطرات عشقشان در جوانی برای هر دو زنده می شود. منصوره برخلاف برادرش ناصر، آدم باعرضه و باهوشی است که تلاش می کند امور شرکت را به دست بگیرد و همه چیز را پس از پدرش جمع و جور کند. مالک برای نقد کردن منطقه اش، همان روز خاکسپاری خان عمو به کیش سفر می کند. قبل از سفر، نجفی، یکی از کارمندان نزدیک به دایره خانوادگی حاج عمو، به مرگش مشکوک شده و مالک را بازخواست می کند. این سؤال و جواب ها مالک را می ترساند. بعد از آنکه مالک از کیش برمی گردد به خانه ریزآبادی های می رود. در جلسه ای همه دور هم جمع شده اند تا هرکس چیزی که نزدش باقی مانده را تحویل دهد. در همین حال از مالک هم می خواهند تا اگر چیزی پیش او باقی مانده تحویل دهد اما او ادعا می کند که وصیت نامه باید خوانده شود. ناصر از این صحبت مالک به جوش می آید و مالک آب پاکی را روی دست همه می ریزد و در نهایت اعتراف می کند که پول نروژی ها دست اوست و همه حساب وکتاب ها را هم جمع کرده و پیش خودش نگه می دارد تا حق هرکس مشخص شود. بعد از این، مالک که قبل از این توسط خدمتکارهای خانه ریزآبادی هم تحقیر می شد، تبدیل به خطری بزرگ می شود که هیچ کس از گزندش در امان نیست. جشن تولد مالک آغاز می شود. جشن کوچکی برای خانواده کوچک مالکی که روزگار جدیدش را شروع می کند. مالک ترسی قوی در دلش دارد که او را نسبت به هر صدایی حساس کرده و مدام توهم این را دارد که کسی او را دنبال می کند... جواد عزتی، رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز، سعید چنگیزیان، مهران غفوریان، الهه حصاری، الناز ملک، سیاوش تهمورش، مرتضی امینی تبار، عباس جمشیدی فر، سید جواد هاشمی، مهدی دانایی مقدم، مهدی زمین پرداز، اکرم محمدی، مه لقا باقری، نگار نیکدل، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، کاظم هژیرآزاد، مهراوه شریفی نیا، سهند جاهدی، پانته آ قدیری، منوچهر علیپور، هادی قمیشی، مائده طهماسبی، کیومرث مرادی، سارا حاتمی، سهیل قنادان، فاطمه مسعودی فر، پژواک ایمانی، یونس حران اف، عرفان ناصری همچون هنرمندانی هستند که در این سریال به عنوان بازیگر حضور دارند. همان طور که گفته شد، «زخم کاری» شروع بسیار موفقی داشت، مسیری که حتی توانست در مقطعی به ۲۰ میلیون و ۴۲۰ هزار دقیقه مخاطب و تماشاگر برسد. فرآیندی که بنظر می رسید همچون اغلب محصولاتی که محمدحسین مهدویان با تیم ممتازش کارگردانی اش ساخت آنرا به عهده دارد، تا قسمت پایانی فصل سوم هم ادامه پیدا کند. اما قصه همان گونه که بنظر می رسید پیش نرفت و ماجرا به سوی و سویی هدایت شد که روند نزولی سریال تا پایان فصل سوم به شدت محسوس بود و حتی تمهیدات بسیار سنگین تبلیغاتی فیلم هم نتوانست موفقیت فصل اول سریال را به دست آورد. چارچوبی که امید می رود لااقل در فصل چهارم سریال که با یک دنیا گره بسته شده داستانی در فصل های قبلی پیش روی مخاطب قرار می گیرد تا حد زیادی سبب افزایش مخاطبانی شود که سریال «زخم کاری» را با تمام خشونت ها، بدآموزی ها، غیرواقعی بودن ها و تمام انتقاداتی که در عرصه محتوا به آن وارد است، دنبال می کنند. اما بی شک یکی از مولفه های بسیار مهم و ارزشمندی که توانست تا حد بسیار زیادی سبب جذب مخاطب به سوی و سوی سریال پراسترسی چون «زخم کاری» در فواصل زمانی مختلف شود، موسیقی متن و تیتراژهایی بود که بواسطه حضور حبیب خزایی فر آهنگساز شناخته شده این سالهای سینمای ایران و همین طور تیتراژها و موسیقی های میانی که با حضور خوانندگان پرطرفدار تولید شد، رقم خورد و توانست با استقبال شنوندگان و بینندگان مواجه شود. موسیقی که با وجود فضای اکسپرسیونیستی که از آن برخوردار بود سبب شد که ملودی اش تبدیل به یکی از شناسنامه های صوتی سریال شود و شنونده بلا فاصله با شنیدن این ملودی خواسته یا ناخواسته یاد سریالی بیفتد که در این چند ساله تبدیل به یکی از مهم ترین و پرستاره ترین مجموعه های داستانی شده است. موسیقی متن و تیتراژی که علاوه بر سکانداری خزایی فر در مقام آهنگساز، هنرمندانی چون محسن چاوشی، بهنام بانی، مهدی دارابی و علی جعفری پویان برای آن تیتراژ و میان موسیقی ساختند. موسیقی هایی که هرکدام به فراخور محتوایی که برای قسمت های مختلف سریال درنظر گرفته شده بود سبب محبوبیت بیشتری برای خوانندگانش شد و شرایطی را فراهم ساخت که برخی از این قطعات در کنسرتهای این خوانندگان نیز به درخواست مخاطبان در رپرتوار اجرائی قرار گرفت. موسیقی که جمع کردن همه آنها می تواند مشتمل بر یک آلبوم صوتی شود. حبیب خزایی فر آهنگسازی که حضور در سریال «زخم کاری» چندمین تجربه همکاری او با محمدحسین مهدویان به حساب می آید، در یکی از گفتگوهای رسانه ای خود درباره ی ایجاد موسیقی متن و تیتراژ سریال توضیح داد: محمدحسین مهدویان مانند دیگر آثارش از همان ابتدای ایجاد ایده سریال «زخم کاری» آنرا با من بیان نمود. به پیشنهاد او رمان «بیست زخم کاری» را خواندم و تم اولیه موسیقی را برمبنای رمان ساختم. بعد از آنکه فیلم نامه آماده شد و پیش رفتیم، اتودهای دیگری زدم اما احساس کردم ایده اولیه از تمامی جذاب تر است. از ابتدا به این فکر می کردیم که سریال «زخم کاری»، از دیگر آثار خود محمدحسین مهدویان و حتی از دیگر سریال های تولید شده متفاوت تر است، به شکلی که در این ژانر تولید زیادی نداشتیم. پس من هم تلاش کردم کاری متفاوت بسازم و می توانم بگویم موسیقی این سریال نسبت به دیگر آثاری که ساخته ام، متفاوت می باشد و گمان می کنم این سبک موسیقی برای فیلم در ایران کمتر استفاده و تولید شده است. وی در جواب پرسش هایی بر اساس استفاده صدای گیتار الکترونیک در تیتراژ و محوریت موسیقی «راک» در فصل های مختلف سریال توضیح داد: من اینطور حس نمی کنم. شاید دلیل این اتفاق این است که توجه بیشتری به موسیقی «زخم کاری» شده و مخاطب پیدا کرده است. البته می توان گفت تعداد قصه های استفاده شده بیشتر اما زمان آنها محدود و کوتاه است. البته موسیقی فصل دوم نسبت به فصل اول تغییر جدی نداشته است چونکه شناسه سریال شده است. فقط تعدادی ساز جدید به موسیقی اضافه کردیم که حجم آن زیاد نیست و در حقیقت کوشیدیم بسیاری از آنها استفاده نکنیم چونکه مخاطب به موسیقی اولیه تعلق خاطر دارد و بیشتر با آن هم راه است. تنها به فراخور قصه سازهای جدید افزوده شد که تنوعی به موسیقی بدهد و رنگ آمیزی را متفاوت کند. من بر این باورم بیشتر موسیقی هایی که برای آثار محمدحسین مهدویان ساختم، تِم دارد چونکه وی علاقمند است این اتفاق رخ بدهد. وی قائل به فضاسازی مطلق نیست و «زخم کاری» هم از این قاعده مستثنی نبود و در گپ و گفت با ایشان به این مساله رسیدیم. این آهنگساز در جواب سوال دیگری بر اساس این که همکاری مستمر با یک کارگردان در حیطه موسیقی، سبک آهنگسازی را به تکرار نمی رساند؟ اظهار داشت: این همکاری مداوم همیشه برای من خوشایند بوده است و نکته ویژه ای که در آن وجود دارد، این است که آثار در رابطه با هم نیستند یعنی هم در ژانر فیلمسازی ایشان این اتفاق افتاده است و هم من تلاش کردم موسیقی های متفاوتی خلق کنم. به عنوان مثال ممکنست فضای موسیقی «ایستاده در غبار» به «ماجرای نیمروز؛ رد خون» نزدیک باشد اما با موسیقی «درخت گردو»، «شیشلیک»، «لاتاری» بسیار متفاوت می باشد. طبیعتاً هرچه آهنگساز بتواند زودتر به پروژه اضافه شود، بهتر است و به روند تولید موسیقی کمک می نماید چونکه زمان بیشتری برای کار دارد و بیشتر درگیر کار می شود. همین طور در طول ساخت فیلم ممکنست ایده هایی به ذهنش برسد که بتواند با کارگردان درباره ی آن صحبت کند. قاعدتاً این اتفاق نتیجه بهتری خواهد داشت تا این که بعد از پایان تولید، آهنگساز انتخاب گردد. برای شنیدن تیتراژ اولیه سریال اینجا، موسیقی تیتراژ پایانی اینجا، آهنگ «زخم کاری» با صدای بهنام بانی اینجا، آهنگ «زخم کاری» با صدای مهدی دارابی اینجا، آهنگ «تلو» با صدای محسن چاوشی اینجا، آهنگ «زخم کاری - بازگشت» با صدای محسن چاوشی اینجا را ببینید. 1403/09/02 10:38:03 5.0 / 5 41 تگهای خبر: آهنگ , اثر , بازی , برنامه این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط در این نمایش کمدی حرف های جدی گفته می شود! مردم نباید به بازی های کرک شده عادت کنند! صدایش بزنیم هنرمند، همین و بس! فصل جدید عصر خانواده به آنتن رسید نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۱