بهمن نامور مطلق: کارهای فرهنگی از زیر یوغ سیاست بیرون بروند به گزارش بی بدیل دات کام، بهمن نامور مطلق با اعلان اینکه کارهای فرهنگی باید از زیر یوغ کارهای سیاسی بیرون بروند، همین طور می گوید: آنقدر مدیران نیایند و بگویند که نقد در عرصه ادبیات و هنر مشکل دارد، برای اینکه متوجه نیستند نقد یک فرهنگ و گفتمان است. این پژوهشگر و اسطوره پژوه که با کتاب «دیرش روایی» بعنوان شایسته تقدیر بخش نقد ادبیِ هفدهمین دوره جایزه «جلال آل احمد» شناخته شده است در گفتگو با ایسنا درباره ی این کتاب اظهار نمود: «دیرش روایی» قسمتی از روایت شناسی یا قسمتی از دانش روایت شناسی است. «دانش روایت شناسی» موضوعات متنوع و گوناگونی را دربر می گیرد که برای مطالعه روایت ها، از آن موضوعات و بخش ها استفاده می شود؛ بطورمثال در متن قسمتهایی چون وجه، زمان و صدا داریم. در مبحث گفتمانی روایت هم مسایل دیگری داریم. او با تاکید بر این که زمان در روایت موضوع بسیار مهمی است، اظهار داشت: انسان ها همیشه آرزو می کردند تا بتوانند در زمان سفر کنند یا زمان را مهار کرده و در اختیار خود قرار بدهند که در گذشته این کارها غیر ممکن تصور می شد، جز در خیال و «روایت» این امکان را می داد که انسان ها از زمان خطی و زمان محتوم خطی بتوانند فاصله بگیرند. نامور مطلق ضمن اشاره به این که «زمان و روایت» سه حوزه کلان و متفاوت دارد، افزود: یک حوزه به نام «چینش»، دیگری «دیرش» و سومی «شمارش» است که در جاهای دیگر به نظم، مدت و تکرار یا بسامد ترجمه شده است. موضوع کتاب من درباره ی «دیرش روایی» است. او سپس درباره ی «دیرش روایی» توضیح داد: دیرش یعنی مدت زمان هایی که روایت با آن سروکار دارد؛ برای نمونه اگر بخواهید زندگی یک فرد در طول یک سال را در دو ساعت فیلم یا ۲۰۰ صفحه رمان خلاصه کنید، یک کار دیرشی انجام داده اید. دشوار می باشد که شما یک سال، ۲۰ سال یا ۴۰ سال زندگی یک نفر را بتوانید در ۲ ساعت خلاصه کنید. این منتقد ادبی ضمن اشاره به این که «دیرش روایی» قواعد خاص خودرا دارد، اظهار داشت: بی توجهی به قواعد دیرش ادبی که همان «زمان در روایت» است، سبب می شود، روایت گرفتار نواقصی شود. متاسفانه در جامعه ما به خاطر این که با این دانش خوب آشنا نیستند، از زمان در روایت نمی توانند به خوبی استفاده نمایند. زمان یا خطی است و یا اگر بخواهند با زمانی بازی کنند، چون مهارت ندارند، بد بازی کرده و شاهد زمان پریشی هستیم. زمان پریشی خوب است اما گاهی نامتناسب می شود. او با اشاره به اینکه «دیرش ادبی» تاحدودی ما را با قواعد و مقررات دیرش آشنا می کند، افزود: همین طور این کتاب ما را با انواع دیرش آشنا می کند و به ما می گوید چگونه می توانیم یک حادثه پنج دقیقه ای را به یک سریال ۱۰۰ ساعته تبدیل نماییم یا این که یک زندگی هزار ساعتی را به دو ساعت تقلیل دهیم. در واقع این کتاب به ما یاد می دهد چگونه می توانیم مدت زمان را در روایت مهار نماییم و به آنرا شکل دهیم. نویسنده کتاب های «ترا روایت»، «درآمدی بر بینامتنیت» و «نقد تکوینی در هنر و ادبیات» خاطرنشان کرد که کتاب بعدی اش درباره ی «چینش» و سومی «شمارش» خواهد بود تا این سه حوزه «زمان و روایت» کامل شود. او سپس اظهار داشت: کتابی به این شکل در ایران نداریم. البته در جاهای دیگر هم می شود گفت یا بسیار کم است یا کتابی نداریم که بصورت اختصاصی به «دیرش زمان» پرداخته باشد. این کتاب به علت نیازی که در جامعه ما بود، نوشته شده است. بهمن نامورمطلق درباره ی نکته ای که تقریباً در بیانیه دوره های مختلف جایزه جلال درباره ی کیفیت آثار نقد ادبی، پیشرفت بیشتر آثار نقد ادبی، سرگردانی آثار در بین نظریه، مرور و پژوهش ادبی و بومی سازی جریان نقد ادبی، اشاره می شود و کیفیت آثاری که در حوزه نقد ادبی منتشر می شود، توضیح داد: نقد موضوعی نیست که ما بتوانیم آنرا در حوزه کتاب های نقد گسترده کرده و به کمال برسانیم. نقد یک موضوع گفتمانی و موضوع فرهنگی است و موضوعی است که باید جامعه با آن خو بگیرد و آشنایی سازی با نقد در سطح جامعه در دوران کودکی تا بزرگسالی در نهادهای متعدد چه نهادهای فرهنگی، چه نهادهای اقتصادی و چه نهادهای سیاسی جاری باشد. نمی شود نقد ادبی و یا نقد هنر پیشرفت کند اما در نقد سیاسی، نقد اقتصادی، نقد فرهنگی و نقد رفتارهای اجتماعی پیشرفت نداشته باشیم. او تصریح کرد: نقد محصول یک گفتمان است، نه محصول یک بخش یا یک گروه یا یک سری نویسنده خاص؛ اگر در حوزه نقد مشکلاتی داریم، باید در سطح فرهنگ به دنبال پاسخ و راهکارهای آن مشکل بگردیم. باید بچه های ما در خانواده های خود، نقد کردن را یادبگیرند. اگر کودک احساس می کند پدر و یا مادرش دارد خطایی می کند، باید جرأت کند و این فرهنگ را داشته باشد که به نقد پدر و مادرش بپردازد، حتی اگر نقد هم ناصحیح باشد، پدر و مادر باید بگذارند کودک نقدش را بگوید و روی نقد کودک، نقد کنند. این اسطوره شناس تاکید کرد: اگر این امکان وجود نداشته باشد که من نوعی بتوانم به مدیر فرهنگی، مدیر سیاسی و مدیر اقتصادی نقد داشته باشم، در حوزه ادبیات هم نقد نمی تواند رشد کند. این اشتباه است که فکر نماییم علیرغم این که نقد در جاهای دیگر نمی تواند رشد کند، باید در ادبیات رشد کند. نامورمطلق در ادامه اظهار نمود: نقد مانند بسیاری از مسائل، مسئله کلانی است و دایره اش بینابخشی و بینارشته ای است. یکی از اشکالات ما در نقد این است. آنقدر مدیران نیایند و بگویند که نقد در حوزه ادبیات و هنر مشکل دارد، برای اینکه متوجه نیستند، نقد یک فرهنگ و گفتمان است و ما باید این گفتمان و فرهنگ را جاری و ساری نماییم. او سپس بیان نمود: این را هم باید درنظر گرفت که نقد ادبی کمتر از خلق یا تألیف نیست؛ اگر داستان هایی داریم که در آنها نواقصی وجود دارد اما جایزه می گیرند و تشویق می شوند به همان اندازه هم نقدهایی داریم که خوب است اما نواقصی دارد. این نویسنده تصریح کرد: مشکل ما این است که اغلب مدیران از نقد می ترسند و نمی گذارند این حوزه رشد پیدا کند. در همین جایزه جلال، یک جایزه برای نقد گذاشته ایم که سال هاست فقط شایسته تقدیر دارد؛ اما در حوزه خلق به مستند یک جایزه می دهیم، به داستان کوتاه یک جایزه و به داستان بلند هم یک جایزه می دهیم. به نظرم به همان اندازه که حوزه خلق و تألیف مهم می باشد و شاخه دارد، حوزه نقد هم مهم می باشد و شاخه های مختلف دارد و می بایستی با تشویق خودمان این شاخه ها را گسترده و تقویت کنیم؛ اما متاسفانه نگاه مدیران به نقد نگاه تقلیل گرایانه است. خیلی ها از قصد نمی خواهند این حوزه رشد کند، برای اینکه اگر این حوزه رشد کند، مطالبات آغاز می شود. این است که نقد مورد کم لطفی قرار می گیرد. او سپس اظهار داشت: اگر بتوانیم نقد را در سطح جامعه جاری نماییم، گرفتار این همه اشتباهات پیاپی و تکرار اشتباهات در جامعه نمی شویم. جامعه ای که در آن نقد جاری و ساری باشد، خودرا اطلاح می کند. نقد برای اصلاح است. اگر شما به نقد ادبی توجه کنید، تألیف ادبی هم اصلاح و ایرادهایش گرفته می شود. ازاین رو صحبتم این است باید جایزه جلال خیلی بیشتر از این ها به نقد توجه داشته باشد. اگر به نقد توجه کنید، تألیف تقویت می شود و بی توجهی به آن سبب تضعیف می شود. الان بد نیست که به نقد هم توجه شده اما توجه کافی و بایسته صورت نگرفته است. نویسنده کتاب های «بیش متنیت»، «گفتگومندی در ادبیات و هنر» و «ادبیات تطبیقی» درباره ی انتقادهایی که درباره ی تأثیر نگرش سیاسی بر جایزه «جلال» وجود داد، اظهار داشت: بودن این جایزه، بهتر از نبودنش است؛ اما نه فقط جایزه جلال بلکه کلیه فعالیتهای فرهنگی باید از زیر یوغ فعالیتهای سیاسی بیرون بروند. ماجرا باید برعکس شود یعنی فعالیت سیاسی باید تحت نظر فعالیتهای فرهنگی صورت گیرد. در جامعه ما با این که ادعای فرهنگی می نماییم، متاسفانه فرهنگ در انقیاد سیاست قرار گرفته است. او اضافه کرد: بایست افراد شایسته را پیدا نماییم تا برای مدت زیادی بتوانند در داوری های این جشنواره های فرهنگی حضور داشته باشند و با تغییر دولت ها، کسی حق دخالت و دست زدن به این ها را نداشته باشد. چند دانشجوی دکتری داشتم که اتفاقا بر روی این مورد کار کرده اند که جشنواره ها را به واسطه تغییر دولت ها، دسته بندی می نماییم، جشنواره های چپ و راست، جشنواره های محافظه کار، جشنواره های افراطی. این درست نیست. جشنواره های فرهنگی فراتر از سیاست و تغییرات سیاسی هستند و می بایست از این تغییرات زودگذر سیاسی مصون باشند. بهمن نامور مطلق تصریح کرد: تغییرات به علت تغییر دولت ها فقط سبب تزلزل در فرهنگ مملکت شده است برای اینکه هر کدام که آمده اند، می خواهند یاران و دوستان خودرا بیاروند بدون این که توجه گردد شایستگی ای دارند یا ندارند. بطور معمول فرهنگ را بعنوان سهم سیاسی در نظر می گیرند، درصورتی که فرهنگ، سهم سیاسی نیست و فراتر از سیاست است و بایستی به آن احترام بگذاریم، اگر به فرهنگ احترام نگذاریم و آنرا در انقیاد سیاست قرار دهیم، وضع ما روزبه روز بدتر می شود، همانطور که تا حالا شده است. نه اخلاق جامعه، نه رفتار جامعه و نه فرهنگ جامعه و نه ادبیات و نه هنر نمی توانند آنطور که باید رشد کنند و شکوفا شوند و به مرور این ها در جامعه به مشکل تبدیل می شوند. تغییر در جایزه تا حدودی جایز است اما تغییرات بنیادین از یک دولت به دولت دیگر، در یک نظام غیرمنطقی است. منبع: bibadil.com 1403/11/16 09:32:29 5.0 / 5 36 تگهای خبر: بازی , جایزه , جشنواره , خانواده این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط برگزاری آئین اختتامیه اجلاسیه نماز ستاد کل نیروهای مسلح صحنه، چه کسانی را فریاد می زند؟ ژاک اودیار منفورترین فرد در مکزیک واکنش های شدید ضد امیلیا پرز مثل یک راز الناز شاکردوست به فجر افزوده شد شکل گیری ایده در مسترکلاس اصغر فرهادی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۱