بی بدیل  - Bibadil
04 اسفند 1403   22 فوریه 2025
نام کاربر:
کاربر مهمان



به جامعه مجازی بی بدیل بپیوندید... ورود ثبت نام
آهنگساز سونسوز:

موسیقی آذری ظرفیت زیادی برای ورود به سینما دارد

موسیقی آذری ظرفیت زیادی برای ورود به سینما دارد به گزارش بی بدیل دات کام، علی مغازه ای آهنگساز فیلم سونسوز عنوان نمود موسیقی آذربایجانی ظرفیت زیادی برای ورود به سینما دارد اما سینما از این ظرفیت بهره چندانی نبرده است.



علی مغازه ای آهنگساز و پژوهشگر موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ساخت موسیقی برای فیلم سینمایی «سونسوز» توضیح داد: قبل از آن که پیشنهاد آهنگسازی برای فیلم «سونسوز» را دریافت کنم، به آهنگسازان و کارگردانان مشاوره می دادم. در مقطعی شاگرد عباس کیارستمی بودم و خیلی با موسیقی پر سر و صدا، ارکسترال و شلوغ ارتباط برقرار نمی کنم، البته نمی توانم بگویم که از کارهای هانس زیمر خوشم نمی آید. روزی، رضا جمالی و سلمان عباسی نزد من آمدند و گفتند با اشخاصی برای موسیقی فیلم شان صحبت و همکاری کرده اند اما نتیجه خوبی نگرفته اند و نمی دانند چه کنند. من فیلم را دیدم تا به آنها مشورت بدهم و سپس گفتم که می توانید موسیقی را به این فیلم اضافه نکنید ولی اگر می خواهید این کار را انجام دهید، به نظرم ساختار آن موسیقی باید به حوزه موسیقی نواحی ارتباط داشته باشد.
وی بیان نمود: رضا جمالی کارگردان و سلمان عباسی تهیه کننده «سونسوز» اصرار کردند که من موسیقی فیلم شان را بسازم. به آنها گفتم در این فیلم روان و قصه دار، نقصی نمی بینم که موسیقی بتواند آنرا بپوشاند اما جاهایی دارد که بتوان موسیقی را در آن گذاشت. اجازه خواستم که در موردش فکر کنم و در نهایت اعلام کردم که می توانم در چارچوب ساختار موسیقی عاشیقی آذربایجان، کاری را برای فیلم بسازم که آنها هم قبول کردند.

مغازه ای اظهار داشت: ۲ یا ۳ ملودی از موسیقی آذربایجان و یک ملودی از کار سیدعلی اصغر کردستانی و مرتضی نی داوود را انتخاب و کمی ذهنم را در آن حوزه ها درگیر کردم که در نتیجه، یک ملودی ساده و در خور فیلم «سونسوز» با استفاده از سازهای عاشیقی یعنی قوپوز و بالابان ساختم و رضا و جمالی و سلمان عباسی از آن خوش شان آمد. در نهایت من و حسین قورچیان صداگذار فیلم، موسیقی را روی فیلم بردیم و دیدیم که چگونه روی آن نشست.
وی تصریح کرد: من در فیلم بی ادعا و سر راست «سونسوز»، ادای دینی به سینما دیدم و احساس کردم که موسیقی هم می تواند یک ادای دین باشد.
این آهنگساز در جواب این که موسیقی چگونه به یک فیلم کمک می نماید، اظهار داشت: صداگذاران اعتقاد دارند که تصویر ۱۸۰ درجه است و صدابرداری و صداگذاری ۳۶۰ درجه است. موسیقی هم می تواند توجه مخاطب را به قصه معطوف کند ولی معمولاً آهنگسازان دوست دارند که خودشان دیده شوند و آهنگ را بیشتر نمود می دهند، این در حالی بود که من نمی خواستم این اتفاق بیفتد. یعنی قرار نبود موسیقی متن بعنوان اثر یک فرد خودش را بر فیلم غالب کند. در واقع موسیقی فیلم سینمایی «سونسوز» در خدمت فیلم است.
وی در جواب پرسش دیگری در رابطه با این که آیا با نظر کارگردان، موسیقی بر فیلم غالب می شود، توضیح داد: گاهی کارگردان می خواهد موسیقی فیلم با سازبندی های بیشتر ساخته شود و به نظر من گاهی با یک ساز و یک سری افکت میتوان موسیقی یک فیلم را ساخت. البته در زمینه سینما، بخش موسیقی هم تالیف به حساب می آید ولی من با این که موسیقیدان بخواهد موسیقی ای را برای یک فیلم بسازد که بیرون از فیلم هم دیده شود، مخالف هستم و به نظرم اصلاً نباید به آن فکر کرد.

این پژوهشگر موسیقی در رابطه با این که موسیقی کدامیک از فیلمهای راه یافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را می پسندد، اظهار داشت: من کار کریستف رضاعی در فیلم «بچه مردم» را پسندیدم و به نظرم می آید که در خدمت فیلم هم بود. از سوی دیگر نتوانستم با موسیقی فیلم سینمایی «رها» ارتباط برقرار کنم. کار حامد ثابت در فیلم «ناتوردشت» هم خوب و لایق سیمرغ بود.
وی در رابطه با این که میتوان بیشتر از آن چه که در «سونسوز» دیده می شود، از موسیقی آذربایجانی در فیلمها استفاده کرد؟ اظهار داشت: به نظر من، امروز هم هر کسی که با زبان ترکی ارتباط نداشته باشد، دوست دارد که فیلم «مشدی عباد» را ببیند و با آن ارتباط برقرار می کند. ما نتوانستیم چنین تجربه هایی را در ایران داشته باشیم شاید بخشی از این امر به خصلت سینمای کشورمان برگردد. موسیقی آذربایجان به بخش های رپرتوار عاشقانه، رپرتوار مقامی و موسیقی رقص تقسیم می شود که این موسیقی ظرفیت زیادی برای ورود به سینما دارد اما من ندیدم که سینمای معطوف به موسیقی از آن بهره چندانی ببرد.
مغازه ای همینطور بیان نمود: من به چند تن از آهنگسازان پیشنهاد کرده ام با هم همکاری نماییم تا بتوانیم یک فیلم موزیکال را با قصه های آذربایجانی بسازیم و به نظرم اصلاً اشکال ندارد که آن فیلم ادغامی از موسیقی نواحی مختلف کشورمان باشد. خود من برای انجام این کار انگیزه زیادی دارم و حتی با عنایت به کارهای عارف، شیدا و درویش خان که برایش نمایشنامه نوشته ام، جای کار زیادی دارد.
وی در انتها اظهار داشت: فکر می کنم که کارگردان و تهیه کننده فیلم «سونسوز» بسیار هوشمندی کردند، چون به جای آن که به سراغ آهنگسازان مطرح فیلم و سینما بروند، پیش من آمدند و ایده شان خیلی خوب بود. من فیلمهای مستند در حوزه موسیقی می سازم و پیش از این احساس می کردم که ورود به عرصه تولید موسیقی فیلم کار من نیست اما با ساخت موسیقی فیلم «سونسوز» آنرا تجربه کردم.

1403/11/30
09:39:30
5.0 / 5
41
تگهای مطلب: آهنگ , اثر , تهیه كننده , جشنواره
این مطلب بی بدیل را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
جدیدترین ها

تمام حقوق معنوی سایت بی بدیل طبق قوانین مالکیت معنوی محفوظ میباشد
درباره ما  پیشنهادات  تبادل لینک
سایت بی بدیل دات کام  ،