رونمایی از نوازش لحظه ها ؛ موسیقی نقش مهمی در دیپلماسی دارد بی بدیل دات كام: نشست رسانه ای و رونمایی آلبوم نوازش لحظه ها به آهنگسازی احمد میرمعصومی در حالی انجام شد كه دست اندركاران این اثر از كسب 2 جایزه جهانی برای این آلبوم سخن گفتند. به گزارش بی بدیل دات کام به نقل از مهر، نشست خبری انتشار آلبوم «نوازش لحظه ها»، روز گذشته پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ اجرا شد. در این جلسه سیداحمد میرمعصومی آهنگساز به همراه دیگر عوامل در مورد چگونگی شکل گیری این اثر تا موفقیت آن در عرصه جهانی سخن گفتند.کسب ۲ جایزه مهم جهانی برای آلبوم «نوازش لحظه ها»در ابتدای این جلسه خبری سید احمد میرمعصومی صاحب اثر و آهنگساز اظهار داشت: آلبوم «نوازش لحظه ها» طی ۲ حضور رسمی در مسابقات جهانی، ابتدا در مسابقات بین المللی «گلوبال موزیک اواردز» (Global music awards) مدال نقره جهانی را در بخش «بهترین آهنگسازی» و «بهترین آلبوم» از آن خود کرد و بعد در جایزه بزرگ موسیقی «آکادمیا موزیک» بعنوان «بهترین آلبوم موسیقی» در بخش «اینسترومِنتال» و «اَمبیِنت» انتخاب گردید. هم اکنون این آلبوم در یک رقابت جهانی دیگر به نام «یو کی اس دی» در کشور انگلستان هم با سه اثر شرکت کرده است که هر سه آهنگ به مرحله نیمه نهایی این مسابقه راه پیدا کرده اند. چارچوب این مسابقه که هنوز در حال برگزاری است، بدین سان برنامه ریزی شده که آثار راه یافته به مرحله نیمه نهایی حائز رتبه و کسب مدال می شوند یعنی همین الان که هنوز مسابقات به انتها نرسیده کسب مدال ما مسجل شده است. این اتفاق خوب به لطف خداوند و همکاری همه دوستان رقم خورده است.وی افزود: آلبوم «نوازش لحظه ها» یک آلبوم «سینماتیک» است. در واقع یک آلبوم موسیقی اینسترومنتال (سازی) است. خاصیتی که این آلبوم دارد این است که یک هدایتگری تصویری در ذهن مخاطب به وجود می آورد. یعنی برمبنای محتوایی که روایت می کند، مخاطب را با خودش همراه می کند. این آثار ذاتاً آثار «نَرِیتیو» یا روایتگری هستند. یعنی بدون اینکه شعر یا کلامی داشته باشند مخاطب را بواسطه تصویرسازی موسیقایی با خود همراه می کنند. ژانر اصلی آلبوم «سینماتیک» است و شامل ۱۱ قطعه موسیقی می شود. یکی از قطعات آن به نام «یک رؤیای شیرین» در ۲ نسخه ارائه شده که یک نسخه آن ورژن گیتار آهنگ است.این هنرمند درباره اینکه موسیقی بی کلام آنچنان که باید در کشور ما شایع نیست و احتمال بازگشت مالی اثر بسیار اندک است، عنوان کرد: به نظر من ریسک پذیری یک رکن اصلی در موفقیت است. امیدوارم برای من و همه هنرمندان کشورمان موفقیت حاصل شود. البته ریسکی که در حوزه هنر باشد یک نوع ریسک برد برد است. یعنی شما به هر ترتیب یک اثری را خلق خواهید کرد که آن اثر یک عمر می ماند. ما باید برای فرهنگ و هنر کشورمان تلاش نماییم. برای من موجب افتخار است که این آلبوم اسم ایران را در دنیا زنده نگه داشته است. به هر حال ما باید از موسیقی و هنرمان نهایت استفاده را داشته باشیم تا بتوانیم آن فرهنگ غنی خودمان را به دنیا نشان بدهیم. به اعتقاد من موسیقی می تواند یک ابزار دیپلماسی باشد.وزن منافع معنوی این اثر برایم بسیار ارزشمندتر از منافع مادی اش بودمیرمعصومی تاکید کرد: تولید این آلبوم از چهار سال و نیم پیش شروع شده و تلاش ما بر این بوده است که محصولی را منتشر نماییم تا درنهایت احساس کمال و آرامش برای ما رقم بخورد. من در این چهار سال با اثرم زندگی کردم. واقعاً نقش دوستان عزیزم و هنرمندانی که در این مجموعه همراهی کردند انکارناپذیر است. آنها بی نهایت تأثیرگذار و بااحساس عمل کردند و جان و دلشان برای این اثر یکی است. من ریسک انتشار آلبوم را پذیرفتم ولی عملاً به این قضیه به حساب ریسک نگاه نکردم چون وزن منافع معنوی که دنبال می کردم بیشتر از منافع مادی آن بود. ضمن اینکه من منکر بحث منافع مادی حاصل از یک اثر نیستم و طبیعتاً انتظار حمایت هم دارم.جریان خواننده محوری، لطمه های بسیاری به جریان موسیقی زده و خوانندگان معمولاً دوست دارند زیاد بخوانند، اما در این آلبوم بر خلاف روال معمول اتفاق های خاصی رخ داده است آهنگساز آلبوم «نوازش لحظه ها» در بخش دیگری از این جلسه اظهار داشت: اگر در بخش معرفی از اثر هنری حمایت صورت نگیرد، طبیعتاً آن اثر نمی تواند آن طور که باید و شاید دیده شود. ما بیشتر دوست داشتیم آن علایق شخصی خودمان رقم بخورد تا علایق شخصی ما با آن قوت و فضیلت موسیقی گره بخورد و یک اثر فاخر شکل گیرد که یک عمر بماند. اگر این اثر در یک روزگار پرتلاطم منتشر می شود، بطور قطع همین روزگار موجب می شود که شنیدن این آلبوم برای عده ای موجب ایجاد آرامش شود. این مسئله برای ما ارزش بسیار فوق العاده ای دارد. ضمن اینکه اثر هنری که ما نسبت به آن نگاه فاخر داشته باشیم، یک عمر خواهد ماند. انتظار منطقی از دولت داریم که درباره حقوق مولفین و مصنفین اقدامی جدی داشته باشد و حق کپی رایت برای هنرمند محفوظ باشد. ما قانون مولفین و مصنفین را هم داریم اما این قانون در حوزه موسیقی نیازمند بازبینی است. بازبینی در این قانون و اجرایِ قدرتمندش می تواند حقوقی را برای هنرمند ایجاد کند که همیشه برای هنرمند پابرجا می ماند.وی در آخر اظهار داشت: هنرمندان همیشه از بخش های مختلف انتظار حمایت دارند. حمایت کردن هم شکل های مختلفی دارد. ما اگر بخواهیم از نگاه حمایت دولتی به این قضیه نگاه نماییم، همه ما هنرمندان یک انتظار بسیار منطقی داریم که حق کپی رایت برای ما محفوظ باشد تا اگر هنرمندی چند سال از وقت خودرا برای تولید یک اثر گذاشته است با خیال راحت بتواند اثر خودش را منتشر کند. این یکی از حمایت هایی است که من خودم به شخصه در حوزه ثبت اثر دارم. انتظار بعدی که داریم از حوزه های رسانه ای است. به اعتقاد من وقتی یک اثری در دایره افتخارات جهانی قرار می گیرد، نقش رسانه ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود. رسانه ها باید محصول و عوامل را معرفی کنند که به همین واسطه برای دوستان اشتیاق به وجود بیاید تا آثار بعدی خودرا هم تولید کنند.درخواست یک نوازنده از مدیران شهری با طعم انتقادعلی جعفری پویان از نوازندگان شناخته شده ویولن نیز در این جلسه پیرامون نحوه حضورش در آلبوم «نوازش لحظه ها» اظهار داشت: حضور در این کار برایم فرصت جذابی بود. من در این آلبوم در بخش هایی تک نوازی داشتم که از نظر فنی برایم جالب بود. ما یک بخش سولیستیک داشتیم که از لحاظ فنی تجربه بسیار جالبی بود. در یکی از قطعه ها مجبور شدیم نیم پرده اجرا را پایین بیاوریم تا به آن صدایی که مد نظر آهنگساز بود برسیم چون ما از آن ساز فقط همان سونوریته را می خواستیم. این در حالیست که نوع آرایشی که صدای سازها در این آلبوم دارد برای من جدید است.وی اضافه کرد: این تجربه هم برایم بسیار جذاب بود. ساختارشکنی جسورانه ای در میکس و مسترینگِ این آلبوم انجام شده است. اگر بخواهیم در مورد مسائل فنی سازهای زهی صحبت نماییم نیاز به یک جلسه نقد و بررسی داریم. این اثر می توانست با یک ارکستر اجرا شود اما به خاطر مسائل مالی واقعاً امکان این کار نبود. کما اینکه ما در موسیقی امکان داشتن هیچ تبلیغاتی در سطح شهر نداریم. من و علی دریایی کار چندین نوازنده را انجام داده ایم تا هزینه ها کم شود.علیرضا دریایی نوازنده ویلن که بخش اعظم «استرینگ سکشن» یا «قسمت زهی» را در این آلبوم اجرا کرده در مورد خاصیت های این اثر از منظر سازهای زهی اظهار داشت: من در کارهای ضبطی فراوانی نواخته ام و در خیلی از آنها با موتیف ها و جملات و نمودارهایی تکراری مواجه بوده ام اما در این کار من اینچنین احساسی نداشتم و از نوازندگی در آن لذت بردم. از همه مهم تر این است که نوازنده تا آخرین مرحله ضبط نمی تواند کلیت کار را بشنود و زمانیکه کار به مرحله پایانی رسید و این اثر را با میکس نهایی شنیدم بیشتر متوجه زیبایی هایش شدم.در این آلبوم هیچ ساز و خواننده محوریت اصلی نیستوی با تاکید بر اهمیت بخش زهی در این چنین آثاری اضافه کرد: از آنجایی که هزینه نوازنده های مختلف و کلاً هزینه های تولید یک آلبوم بسیار گزاف بوده و چون اینچنین آثاری معمولاً با هزینه شخصی و بدون حمایت دولتی تولید می شوند دست آهنگساز و خالق اثر در استفاده از نوازندگان گوناگون و مختلف بسیار بسته است به همین جهت من به جهت اینکه بخش زهی با کیفیت تر و متنوع تر اجرا شود چندین ساز ویلن مختلف با خودم می آوردم و مثلاً اگر قرار بود ۱۰ نوازنده مختلف یک بخش را اجرا کنند من این ۱۰ بخش را با سه یا چهار ساز مختلف می نواختم تا رنگ و زنگ و کیفیت و بافت صدای سازها به ما یک خروجی زهی بسیار طبیعی و مخملین و باکیفیت بدهد چونکه اگر بخواهیم برای این کار از چند نوازنده استفاده نمائیم هزینه ها سر به فلک می کشد. بدین جهت این شیوه بهترین روش برای ضبط بخش ویلن ها شمرده می شود.فائزه کامیاب هنرمند بخش آواها در آخر این جلسه اظهار داشت: این آلبوم واقعاً نام درستی دارد برای اینکه به راستی که نوازش لحظه هاست. آلبومی که در آن هیچ ساز یا خواننده ای محوریت اصلی نیست و این موسیقی است که حرف اول و آخر را می زند. هر قطعه در این آلبوم با نامش ارتباط مستقیمی دارد. جریان خواننده محوری، لطمه های بسیاری به جریان موسیقی زده و خوانندگان معمولاً دوست دارند زیاد بخوانند، اما در این آلبوم بر خلاف روال معمول اتفاق های خاصی رخ داده است. منبع: bibadil.com 1399/04/14 16:35:10 5.0 / 5 1229 تگهای خبر: ابزار , اثر , اثر هنری , برنامه این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط صدایش بزنیم هنرمند، همین و بس! قصه تیتراژهای عصبانی زخم کاری فصل جدید عصر خانواده به آنتن رسید فارابی فیلسوف مسلمان با نظریات حکمرانی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳