در گفتگو با رییس انجمن تماشاخانه های خصوصی مطرح شد: نکاتی که برخی گروههای نمایشی از آن بی اطلاع هستند به گزارش بی بدیل دات کام، رئیس انجمن تماشاخانه های خصوصی با تشریح تازه ترین تصمیمات این انجمن تصریح کرد که تلاش ما پشتیبانی از گروههای نمایشی است. داود نامور در گفتگو با ایسنا درباره ی تازه ترین تصمیماتی که در انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی گرفته شده است، توضیح داد: در تازه ترین جلسه ای که با آقای نیلی، مدیر کل هنرهای نمایشی داشتیم، قرار شد به صنف تماشاخانه های خصوصی بهای بیشتری داده شود و این توجه در بحث اختصاص کمک هزینه ها و نیز موضوع نظارت و ارزشیابی معطوف شود. به این معنا که گروههای نمایشی که در تماشاخانه های خصوصی زیرمجموعه صنف آثار خودرا اجرا می کنند، از حمایت و توجه بیشتری برخوردار شوند و اگر با سالن گرفتار مشکل شدند، بوسیله انجمن می توانند مساله خودرا پیگیری و حل کنند. او با اشاره به قسمتی از مشکلات گروههای نمایشی در بعضی از سالن های خصوصی توضیح داد: در چند سال اخیر به عنوان نمونه تعدادی از سالن های خصوصی تغییر مدیریت داشته اند و همین تغییر و تحول ها، مشکلاتی را برای گروههای نمایشی به وجود آورده است. بطورمثال گروهی که بابت اجرای ۵ ماه پیش خود از تماشاخانه طلب دارد و هنوز گیشه خودرا دریافت نکرده، با تغییر مدیریت سالن روبه رو شده و نتوانسته مطالبه خودرا دریافت کند. نامور اضافه کرد: از طرف دیگر تعدادی از موسسات و آموزشگاه ها به سالن اجرا تبدیل گشته اند بدون این که شرایط استانداری برای اجرای تئاتر داشته باشند. تعدادی از گروه ها برای اجرای نمایشی در یک سالن قرارداد داشته اند اما به ناگاه متوجه شده اند سالن در همان تاریخ و در همان سانس با گروههای دیگری هم قرارداد نوشته است. اینها قسمتی از مشکلاتی است که گروههای نمایشی با آن رو به رو بوده اند. مدیر عمارت نوفل لوشاتو با اشاره به تصمیم گیری های اخیر انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی اضافه کرد: به سبب همین مسائل، قرار شد مصوبه ای داشته باشیم که برمبنای آن گروه هایی که در تماشاخانه های خصوصی زیر مجموعه صنف اجرا داشته باشند، از حمایت ویژه برخوردار شوند. اساسا اگر صنف اختیارات لازم را برای پشتیبانی از گروههای نمایشی داشته باشد، این تخلفات کمتر خواهد شد. او با ابراز تاسف از بی توجهی به اصناف هنری در ۳ سال قبل افزود: در دوره مدیریت پیشین اداره کل هنرهای نمایشی به اصناف بهایی داده نشد. به عنوان نمونه در مدیریت قبلی تئاتر، کمک هزینه گروههای نمایشی به رقم های بسیار ناچیزی تقلیل پیدا کرد و حال آنکه در دوره مدیریت آقایان آشنا و مهدی شفیعی، رقم کمک هزینه ها بسیار قابل قبول تر و منصفانه تر بود. هم اکنون هم هنوز شرایط پشتیبانی از گروههای نمایشی مشخص نشده و بنظر می رسد این وضعیت به سبب تغییراتی است که در بدنه دولت رخ داده است. با اینحال درخواست کرده ایم به گروههای نمایشی ابلاغ شود که کارهایشان را بوسیله صنف پیگیری کنند و همه اینها در راستای پشتیبانی از گروههای نمایشی است هرچند متاسفانه ذهنیت نادرستی وجود دارد که اینها به سود تماشاخانه هاست. مدیر انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی با اشاره به شرایط دشواری که گروههای نمایشی برای آماده سازی و اجرای آثار خود دارند، اضافه کرد: دغدغه شخصی من خود گروههای نمایشی هستند که با مشکلات بسیار و هزینه های بالا، نمایشی را به صحنه می رسانند. ما به عنوان تماشاخانه باید کاری نماییم که گروه در آرامش و حال خوب کار کند. نامور افزود: هم اکنون ۷۰ درصد آثار نمایشی در بخش خصوصی اتفاق می افتد اما این مساله نباید فقط در آمارها و بیلان ها مورد استفاده قرار بگیرد بلکه باید شرایط اجرای تئاتر در بخش خصوصی را هم درنظر بگیریم و این وظیفه بخش دولتی است که شرایط کار را برای گروههای نمایشی در بخش خصوصی، تسهیل نماید. او افزود: مجموعه این عوامل سبب شد تا در جلسه بعدی انجمن صنفی تماشاخانه ها این مساله را بخشنامه نماییم که در قرارداد گروههای نمایشی با تماشاخانه های زیرمجموعه صنف این بند لحاظ شود که اگر میان تماشاخانه و گروه اختلافی در گرفت، این اختلاف بوسیله صنف پیگیری شود چونکه رای صنف با رای دادگاه برابر است و قبل از این هم نمونه هایی داشته ایم که دادگاه، رای صنف را تایید کرده است. نامور با اشاره به وجود شورای داوری در انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی یاداوری کرد: شورای داوری کاملا حقوقی است و تا حالا ۲۰ مورد داوری داشته ایم که همه به نتیجه رسیده است. بگفته او، این شورا با حضور نمایندگان صنف، مرکز هنرهای نمایشی، خانه تئاتر و یک هنرمند مورد اعتماد جامعه هنری، یک حقوقدان و نماینده خود گروه تشکیل می شود و تا حالا همه مسائل در خود صنف حل شده و اهتمام کرده ایم اختلاف ها به دادگاه کشیده نشود. او درباره ی عضویت تماشاخانه های خصوصی در صنف نیز توضیح داد: هم اکنون ۸۰ درصد تماشاخانه های خصوصی عضو انجمن هستند. البته برخی از تماشاخانه های تازه تاسیس هنوز عضو نشده اند ولی برای عضویت اعلام آمادگی کرده اند. اگر دولت مدیریت درستی در حوزه اصناف داشته باشد، از سراسر ایران تماشاخانه های خصوصی عضو انجمن می شود که این هم به سود جامعه هنری است و هم صنفی. نامور در جواب این که عضویت در انجمن صنفی چه مزیتی برای یک گروه نمایشی دارد، توضیح داد: اساسا در شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی که مسئول صدور مجوز آثار است، مراقبت بیشتری از صنف صورت می گیرد. به این معنا که اگر گروهی برای اجرای نمایش در سالنی که عضو انجمن صنفی تماشاخانه ای خصوصی است، گرفتار مشکل شود، گاه حتی با یک تلفن از طرف آن تماشاخانه یا صنف، می توان مساله را حل کرد. از نظر مالی هم، گروههای نمایشی برای برخورداری از کمک هزینه، می توانند از صنف نامه بگیرند و لازم نیست سالن نمایشی به آنان نامه بدهد. ضمن این که مواردی مانند استفاده از مزایای صندوق اعتباری هنر و... نیز از راه صنف بهتر به نتیجه می رسد. او در آخر عنوان کرد: اینها نکاتی است که شاید گروههای نمایشی از آن مطلع نباشند و امیدواریم با آگاهی از این موضوعات، تصمیم های بهتری برای فعالیت خود بگیرند. منبع: bibadil.com 1403/08/28 08:48:51 5.0 / 5 51 تگهای خبر: آموزش , فعالیت , نمایش , هزینه این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط فارابی فیلسوف مسلمان با نظریات حکمرانی روز فرهنگی شیراز در تانزانیا شهید مهدی زین الدین سنگربان آزادگی و مقاومت پزشکیان: بخوانیم تا همدل شویم نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۴